جایگزین های پلی سوربات 20

جایگزین های پلی سوربات 20

پلی سوربات ۲۰ ماده‌ای است که در محصولات آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود و به دلیل خاصیت امولسیفایرکننده به کار می‌رود. امولسیفایرها اجزایی هستند که با جلوگیری از جداشدن روغن و آب، باعث ثبات و یکپارچگی محصولات می‌شوند.

پلی سوربات 20 به محصولاتی مانند مرطوب‌کننده‌ها، پاک‌کننده‌های صورت، شوینده‌های بدن، تونرها و خوشبوکننده‌های هوا و همچنین اسپری‌های بدن و لباس اضافه می‌شود.

ممکن است لازم باشد به دنبال جایگزینی برای پلی سوربات ۲۰ باشید، زیرا مصرف‌کنندگان گاهی اوقات به آن حساسیت پوستی نشان می‌دهند، چه محصولات زیبایی خود را درست کنید و چه آن‌ها را بخرید.

پلی سوربات ۲۰ برخلاف تصور عموم، یک ماده طبیعی نیست. گرچه از سوربيتول، که ماده‌ای طبیعی است، به دست می‌آید، اما در فرآیند تولید با ۲۰ واحد اکسيد اتیلن (اتیلن اکساید) ترکیب می‌شود و ماهیت مصنوعی پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که اتیلن اکساید سرطان‌زا است. انواع دیگری از پلي سوربات با درجه بالاتر مانند ۴۰ و ۸۰ هم وجود دارند که هرچه عدد آن‌ها بالاتر رود، نشان‌دهنده‌ی استفاده از مقدار بیشتری اتیلن اکساید در ساخت آن‌ها است.

افرادی که محصولات آرایشی خانگی درست می‌کنند، اغلب از پلي سوربات ۲۰ به‌عنوان امولسیفایر استفاده می‌کنند. با این حال، با بهره‌گیری از اجزای امولسیفایر دیگر همچنان می‌توان محصولاتی با بافت غنی و کرمی شکل ساخت.

جایگزین‌های پلي سوربات ۲۰

  • الکل

الکل اغلب به‌عنوان جایگزین پلي سوربات ۲۰ برای جلوگیری از جداشدن آب و روغن‌های ضروری کاربرد دارد. الکل معمولاً در محصولاتی مانند اسپری‌های خوشبوکننده هوا و لباس یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید:  بهترین جایگزین های گوارگام

اما توجه داشته باشید که الکل می‌تواند باعث خشکی پوست و تحریک ریه و چشم شود. همچنین برای اینکه الکل به‌عنوان امولسیفایر کارایی خوبی داشته باشد، باید به مقدار زیاد استفاده شود.

  • روغن‌ها

برخی روغن‌ها مانند روغن نارگیل و روغن کرچک قرمز (روغن کرچک مخصوص رنگرزی) به دلیل خاصیت امولسیفایر می‌توانند جایگزین پلي سوربات ۲۰ شوند.

روغن کرچک قرمز را می‌توانید از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی ارگانیک تهیه کنید. این روغن بیشتر در روغن‌های حمام کاربرد دارد و به دلیل ایجاد رنگ قرمز ملایم، در سایر محصولات آرایشی به ندرت استفاده می‌شود.

روغن نارگیل، جایگزینی ایمن و کاملا طبیعی برای پلي سوربات ۲۰ است. این روغن مانع از جداشدن روغن و آب می‌شود و رایحه مطبوعی هم دارد.

نکته:

ترکیباتی مانند بوراکس و موم زنبور عسل نیز می‌توانند در برخی موارد به‌عنوان امولسیفایر عمل کنند، اما در این متن به آنها پرداخته نشده است.

بوراکس یک ماده معدنی طبیعی قلیایی است که با نام بورات سدیم نیز شناخته می‌شود. بوراکس در ترکیب با موم زنبور عسل، جایگزین طبیعی مناسبی برای پلي سوربات ۲۰ به شمار می‌رود.

این ترکیب با ایجاد اصطکاک، در نهایت باعث امولسیون شدن می‌شود. موم زنبور عسل علاوه بر خاصیت امولسیفایر، باعث غلظت بخشیدن به محصولات آرایشی شده و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، ترمیم‌کنندگی و نرم‌کنندگی هم دارد.

با این حال، در انتخاب بوراکس و موم زنبور عسل به‌عنوان جایگزین پلي سوربات ۲۰ باید احتیاط کنید. موم زنبور عسل در برخی موارد می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست شود.

  • لسیتین (Lecithin)

لسیتین یکی دیگر از جایگزین‌های پلي سوربات ۲۰ است. در حالی که لسیتین معمولا کمتر از ۳ درصد از یک ترکیب را تشکیل می‌دهد، باعث ایجاد غلظت و لطافت در محصولات آرایشی می‌شود.

بیشتر بخوانید:  10 روش استفاده از اینولین

ممکن است برای یافتن میزان مناسب لسیتین در محصولات خانگی به چند بار امتحان کردن نیاز داشته باشید. لسیتین از سویا، ذرت، کلزا و زرده تخم‌مرغ به دست می‌آید و همچنین به طور معمول همراه با بوراکس و موم زنبور عسل به عنوان امولسیفایر استفاده می‌شود.

منبع:

  • https://www.leaf.tv/articles/alternatives-to-polysorbate-20/

نویسنده:

  • دکتر حلما زندی

    دکتر حلما زندی متولد سال 1370 از استان البرز است. تحصیلات ارشد خود را در دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکییر و دکترا را در دانشگاه کرنل ایالات متحده آمریکا طی کرد. دکتر زندی از سال 1398 تا کنون در بهبود شیمی به عنوان مسئول فنی و فروش مشغول کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مقالات:

keyboard_arrow_up
مشاوره قبل از خرید