آیا فنوکسی اتانول جایگزین ایمن تری برای پارابن است؟

آیا فنوکسی اتانول جایگزین ایمن تری برای پارابن است؟

پارابن یا فنوکسی اتانول؟ کدام ماده بهتر است؟ شایعات حاکی از آن است که فنوکسی اتانول، ملایم‌تر، ایمن‌تر و همچنان در جلوگیری از ورود باکتری‌ها و سایر مضرات به محصولات مراقبت از پوست شما مؤثرتر است.

فنوکسی اتانول چیست؟

فنوکسی اتانول یک اتر‌اتیلن گلیکول است. یک مولکول‌اتانول متصل به یک گروه فنل. به زبان ساده‌تر، یک ماده نگهدارنده با بافت روغنی مرطوب‌کننده است که معمولاً در آزمایشگاه تهیه می‌شود، اما می‌توانید آن را در چای سبز نیز پیدا کنید. شیمیدان‌های آرایشی آن را دوست دارند زیرا کار با آن بسیار آسان است و در اکثر فرمول‌ها و محدوده pH مؤثر است.

فنوکسی اتانول چیست؟

خرید فنوکسی اتانول:

جهت خرید فنوکسی اتانول به همراه آنالیز و مشاوره قبل از خرید با کارشناسان شرکت بهبود شیمی هامون در تماس باشید.

خرید فنوکسی اتانول

چرا فنوکسی اتانول در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست وجود دارد؟

بسیاری از مارک‌ها پارابن‌ها را به تدریج کنار می‌گذارند و آن‌ها را با چیزی که ایمن‌تر به نظر می‌رسد جایگزین می‌کنند. فنوکسی اتانول، یک عامل ضد میکروبی است که رشد بسیاری از میکروارگانیسم‌های گرم منفی و گرم مثبت را از بین می‌برد و از رشد آن جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که آن را علیه باکتری‌های معمولی مانند، coli  E. نیز کار می‌کند. به عبارت دیگر، محصولات مراقبت از پوست، شما را از بسیاری از باکتری‌ها و ارگانیسم‌های بدی که نمی‌خواهید در آن‌ها تکثیر شوند، در‌امان نگه می‌دارد.

PS برخلاف پارابن‌ها، فنوکسی اتانول در برابر باکتری‌ها قوی است، اما در برابر مخمر و کپک ضعیف است. هرگز نباید تنها نگهدارنده مورد استفاده در لوسیون باشد.

آیا فنوکسی اتانول برای پوست بی‌خطر است؟

همان افرادی که از پارابن متنفرند اکنون از فنوکسی اتانول نیز متنفر شده‌اند. برخی از افراد از داشتن مواد نگهدارنده در محصولات مراقبت از پوست خوششان نمی‌آید. آن‌ها بهتر است از این فرصت استفاده کنند و از یک کرم آلوده استفاده کنند که باعث عفونت چشم آن‌ها می‌شود و آن‌ها را کور می‌کند.

بله، زمانی که از محصولات بدون مواد نگهدارنده استفاده می‌کنید، ممکن است این اتفاق بیفتد. نگهدارنده‌ها به یک دلیل وجود دارند، برای ایمن نگه داشتن شما از میکروارگانیسم‌هایی که می‌خواهند به شما آسیب برسانند.

منتقدان می‌گویند مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که فنوکسی اتانول باعث سمیت تولید مثل و رشد می‌شود. چیزی که آن‌ها به شما نمی‌گویند این است که این مطالعات چگونه انجام می‌شود: با وادار کردن حیوانات به خوردن مقادیر بسیار زیاد این ماده نگهدارنده!

حتی ویتأمین C در صورت مصرف بیش از حد آن می‌تواند شما را بکشد این  یعنی هیچ وقت نباید پرتقال بخورید؟!

اگر می‌خواهید تعیین کنید که آیا فنوکسی اتانول برای پوست بی‌خطر است، باید نحوه استفاده از آن را در پوست خود در نظر بگیرید. در محصولات مراقبت از پوست، فقط می‌توانید از ۱٪ یا کمتر یا فنوکسی اتانول استفاده کنید.

یک سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که غلظت‌های پایین فنوکسی اتانول حتی برای نوزادان نارس (کمتر از ۲۷ هفته) بی‌خطر است! مطمئناً، همیشه این احتمال وجود دارد که فنوکسی اتانول بتواند پوست شما را تحریک کند، به خصوص اگر حساس باشد. همه مواد نگهدارنده می‌توانند اما واکنش به آن نادر است. از طرف دیگر استفاده از لوازم آرایشی بدون مواد نگهدارنده بسیار بسیار خطرناک‌تر است.

اگر به دنبال جایگزینی برای پارابن هستید، با فنوکسی اتانول همراه شوید. این ماده یک نگهدارنده مؤثر است که از تکثیر باکتری‌ها در محصولات مراقبت از پوست شما جلوگیری می‌کند بدون اینکه پوست شما را تحریک کند.

نویسنده:

  • دکتر سینا تابش

    دکتر سینا تابش متولد سال 1367 در تهران است. تحصیلات ارشد خود را در دانشگاه شیمی آلی در دانشگاه صنعتی شریف و دکترا را در دانشگاه ویسکانسین ایالات متحده آمریکا طی کرد. دکتر تابش از سال 1396 تا کنون در بهبود شیمی هامون به عنوان کارشناس و مسئول فنی مشغول کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
مشاوره قبل از خرید