بنزوات سدیم: 8 عارضه جانبی مصرف این ماده نگهدارنده را بشناسید

عوارض بنزوات سدیم

بنزوات سدیم یک ماده نگهدارنده محبوب است که در بسیاری از مواد غذایی استفاده می‌شود، در ادامه با برخی از عوارض این ترکیب اشنا می‌شوید.

اخیرا اضافه کردن برخی مواد شیمیایی به سبزیجات و محصولات غذایی به قدری رایج شده است که ما حتی به آن توجه زیادی نمی‌کنیم. ما یک اصطلاح جدید به نام “ارگانیک” را ساخته‌ایم که به محصولات غذایی بدون مواد شیمیایی اشاره دارد.

مواد افزودنی و نگهدارنده‌ها به اندازه زیادی به نوشیدنی‌ها، میوه‌ها و وعده‌های غذایی ما اضافه می‌شوند تا طعم آن را خوشمزه‌ تر کنند و عمر مفید آن را افزایش دهند.

برخی از این مواد توسط اداره غذا و دارو (FDA) تأیید شده‌اند، اما حتی این تأیید نیز تا حد معینی است. یکی از بهترین نمونه‌های این موضوع نودل مگی است که به دلیل استفاده‌ی شیمیایی‌اش تقریباً یک سال ممنوع شد. امروز درباره یک ماده افزودنی دیگر که به طور گسترده در محصولات غذایی استفاده می‌شود به نام سدیم بنزوات صحبت خواهیم کرد.

جهت خرید بنزوات سدیم به همراه برگه آنالیز و مشاوره قبل از خرید با کارشناسان فروش شرکت بهبود شیمی هامون در تماس باشید.

بنزوات سدیم چیست؟

بنزوات سدیم یک ماده نگهدارنده محبوب است که اغلب برای افزایش عمر مفید محصول استفاده می‌شود. به گفته پزشک کودکان دکتر ایشانی سینگال از بیمارستان آیووری، نویدا بزرگ، این نگهدارنده تأثیرات خود را در چند ساعت پس از مصرف نشان می‌دهد.

اگرچه اداره غذا و دارو اعلام کرده است که استفاده از آن برای مصرف ایمن است، اما فقط تا یک محصول خاص. برخی مطالعات ادعا کرده‌اند که  بنزوات سدیم ممکن است عامل ایجاد سرطان و مشکلات جدی دیگر باشد.

بیشتر بخوانید:  چگونه خماری را درمان کنیم؟

این نگهدارنده ،پودر بی‌رنگ، بی‌بو و بلورین است که توسط ترکیب اسید بنزوئیک با هیدروکسید سدیم تولید می‌شود. اسید بنزوئیک همچنین در بسیاری از گیاهان از جمله گلابی، دارچین، گوجه‌فرنگی، توت، سیب و غیره یافت می‌شود که کیفیت غذا را بهبود می‌بخشد. به نظر می‌رسد تا زمانی که به عنوان نگهدارنده در مواد غذایی به مقدار بیش از حد محدود استفاده نشود بی خطر است.

عوارض سدیم بنزوات

عوارض این نگهدارنده تا جایی که ما می‌دانیم محدود است. اما گاهی اوقات ممکن است اگر به مقدار بیش از حد مصرف شود، مشکل‌آفرین باشد. در ادامه برخی از کاربردها و عوارض این ماده شیمیایی را که باید از انها آگاه باشید،را ذکر می‌کنیم.

  1. نگهدارنده در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها

سدیم بنزوات یکی از اولین افزودنی‌های حفظ کننده است که توسط آژانس غذا و داروی ایالات متحده تأیید شده است تا به عنوان افزودنی غذایی منتشر شود. آژانس غذا و دارو آن را در رده GRAS طبقه‌بندی کرده است. این به این معنی است که تا زمانی که مقدار مورد نظر توسط مقام اجرایی تعیین شده باشد، ایمن است.

به هر حال بیشتر شرکت‌ها از آن در مقدار زیادی استفاده می‌کنند که باعث مهار رشد باکتری‌های مضر در مواد غذایی می‌شود. این محصولات غذایی باعث فساد مواد غذایی به دلیل وجود باکتری‌ها و میکروب‌های مضر در غذا می‌شوند. سدیم بنزوات در مواد غذایی اسیدی و نوشابه‌ها تأثیر بیشتری دارد.

در نوشیدنی‌ها اغلب بیش از حد تأیید شده آن استفاده می‌شود زیرا محدودیت تعیین شده‌ای برای مصرف و مقدار پردازش وجود ندارد. بنابراین ممکن است سدیم بنزوات را در مقدار بیشتر از مقدار مشخص شده در بسته‌بندی آبلیمو، سالاد، سس سویا، ژله و ترشی و … پیدا کنید.

  1. نگهدارنده در مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده در داروها

سدیم بنزوات نیز به طور گسترده در اهداف دارویی و داروهای مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. شربت‌های سرفه و داروهای بدون نیاز به نسخه، دارای سدیم بنزوات به عنوان جز روان کننده هستند. این باعث می‌شود تا قرص‌ها سطحی صاف و شفاف داشته باشند واین ترکیب به سرعت تجزیه ‌شود. بنابراین توصیه می‌شود بدون دلیل خاص، به ویژه برای کودکان، بیش از حد از قرص  استفاده نشود.

  1. استفاده در داروها ممکن است عامل سرطانی باشد

 سدیم بنزوات می‌تواند عاملی را ایجاد کند که ممکن است مسئول تولید یک حلقه بنزوئیک سرطان زا باشد که ممکن است به سلول‌های سرطانی تبدیل شود. به عبارت ساده، سدیم بنزوات دارای ترکیبات ویژه‌ای است که قدرت بالقوه برای تبدیل شدن به ترکیباتی که عامل ایجاد سرطان هستند دارد؛ بنابراین ممکن است برای سلامتی بسیار مشکل‌ساز باشد. ویتامین C و بنزوات اغلب در نوشیدنی‌های رژیمی وجود دارند که در تنظیم نوشابه‌ها و آبمیوه‌ها کمک می‌کنند.

  1. عوامل التهابی ایجاد می‌کند

سدیم بنزوات می‌تواند در صورت مصرف بیش از حد، التهاب در بدن ایجاد کند. این می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را تشویق کند و همچنین تأثیر مستقیمی در روده کوچک داشته باشد. این نگهدارنده دارای ترکیبات التهابی فعال است که بدن شما را به شکل‌های مختلفی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

  1. اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی

این به مطالعه ای در رابطه با مصرف بیشتر سدیم بنزوات در نوشیدنی‌ها مرتبط است. افرادی که تمایل به مصرف محصولات بیشتری دارند که این حفظ‌کننده را دارند، در معرض خطر بیشتری از داشتن علائم اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی قرار دارند. سطح بالاتر این ترکیب به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی مرتبط شده است و می‌تواند برای سلامتی کودکان بسیار مضر باشد.

  1. اختلال کمبود توجه و بیش فعالی افزایش استرس اکسایشی

مطالعات درباره نگهدارنده‌ها از جمله سدیم بنزوات می‌توانند به اگاهی درمورد مشکلات مرتبط با تمرکز و ایجاد رادیکال‌های آزاد منجر شوند. رادیکال‌های آزاد موجود در این ترکیب می‌توانند به سلول‌های سالم شما را آسیب بزنند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن و مشکلات استرس اکسایشی شود و اگر در زمان تعیین شده درمان نشود  منجر به مشکلات دیگری در حوزه سلامت روانی شود.

  1. آلرژی‌ها

 درصد کمی از افراد به دلیل مصرف سدیم بنزوات به آلرژی واکنش نشان می‌دهند. واکنش‌های آلرژیک در میان کودکان رایج است و می‌تواند منجر به خارش و تورم در مناطق مختلف بدن شود. مصرف محصولاتی که این نگهدارنده را در خود دارند، می‌تواند تمایل به آلرژی را در برخی از افراد افزایش دهد.

  1. کاهش اشتها

تماس زیاد با سدیم بنزوات می‌تواند باعث کاهش تولید لپتین در بدن و ایجاد هورمون‌های سرکوب کننده شود. این می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد و حتی تمایل شما به شرکت در برخی فعالیت‌ها را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:  نگهدارنده های شراب

طبق یک مطالعه انجام شده توسط موسسه ملی بهداشت، سدیم بنزوات می‌تواند اشتها را به میزان 50-70 درصد کاهش دهد. به این دلیل است که پس از نوشیدن نوشابه یا برخی از نوشیدنی‌ها احساس گرسنگی نمی‌کنید.

کاهش اشتها

نویسنده:

  • دکتر هلما زندی

    دکتر هلما زندی متولد سال 1370 از استان البرز است. تحصیلات ارشد خود را در دانشگاه شیمی پلیمر در دانشگاه صنعتی امیر کییر و دکترا را در دانشگاه کرنل ایالات متحده آمریکا طی کرد. دکتر زندی از سال 1398 تا کنون در بهبود شیمی هامون به عنوان مسئول فنی و فروش مشغول کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مقالات:

keyboard_arrow_up
مشاوره قبل از خرید