۲۰ فایده شگفت انگیز کافور برای پوست، مو و سلامتی

۲۰ فایده شگفت انگیز کافور برای پوست، مو و سلامتی

این ماده عجیب پتانسیل تقویت ریشه مو‌های شما و تسکین درد‌های عضلانی را دارد. یک ماده طبیعی و قابل اشتعال است که به دلیل خواص درمانی آن شناخته شده است.

این ماده جامد قابل احتراق و نیمه شفاف برای قرن‌ها در بسیاری از مرهم‌ها و پماد‌های درد استفاده شده است. فواید کافور بسیار زیاد است و فرمول قابل جذب و خنک‌کننده، آن را به یک عنصر مناسب در بسیاری از درمان‌های پوست و مو تبدیل می‌کند.

استفاده از کافور می‌تواند استرس و تشویش ذهنی را کاهش دهد، تحریک را کاهش دهد، خارش را کاهش دهد، درد عضلانی را به حداقل برساند، خواب را تحریک کند، به کاهش وزن کمک کند، رشد مو را تقویت کند، ریشه مو را تقویت کند، گردش خون را بهبود بخشد و سرماخوردگی و سرفه را درمان کند، بنابراین، کاملاً همه جانبه است.

در این مقاله به فواید کافور برای سلامتی، پوست و مو، نحوه استفاده از آن و عوارض احتمالی آن پرداخته‌ایم.

فهرست مطالب:

کافور چیست؟

تنها درختان ۵۰ ساله می‌تواند جز فعالی که روغن کافور از ان تولید می‌شود را تولید کنند. کافور یک جامد مومی شکل و بی‌رنگ با رایحه‌ای قوی است. روغن کافور از طریق فرآیند تقطیر با بخار از ساقه درخت استخراج می‌شود معمولاً از سقز ساخته می‌شود.

ترکیب شیمیایی کافور (ترپن) شامل پینن، کامفن، بی‌پینن، لیمونن، ۱,۸ سینئول و پی سیمن است. گفته می‌شود کافور دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد اسپاسم، ضد اضطراب و آرام بخش است.

همچنین شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با چیستی کافور مقاله کافور چیست؟ را نیز مطالعه نمائید.

فواید آن چیست؟

کافور می‌تواند به تحریک پوست، رشد مو و تسکین سرماخوردگی و سرفه کمک کند.

چه کسی می‌تواند از آن استفاده کند؟

فقط بزرگسالان باید از کافور استفاده کنند و از آن برای بیماری‌های پوست، مو و سلامتی خود بهره ببرند. می‌توانید ۲ تا ۳ بار در روز از آن استفاده کنید.

احتیاط کنید: این ماده می‌تواند چشم را تحریک کند و در اطراف چشم یا داخل ان نباید استفاده شود.

در ادامه بخوانید تا بدانید که چرا کافور در محصولات پوست و مو استفاده می‌شود و چگونه خواص دارویی آن باعث تسکین بسیاری از مشکلات سلامتی می‌شود.

خرید کافور:

جهت خرید ماده کافور در وزن‌های مختلف به همراه آنالیز و مشاوره قبل از فروش با کارشناسان فروش شرکت بهبود شیمی هامون در تماس باشید.

خرید کافور (کامفور) از بهبود شیمی هامون

فواید کافور برای پوست چیست؟

فواید کافور برای پوست چیست؟۱. خارش و تحریک پوست را تسکین می‌دهد

کافور دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که ممکن است به کاهش برخی از مسائل مربوط به پوست مانند خارش و سوزش کمک کند.

یک مطالعه حیوانی همچنین نشان داد که کافور یک عامل قوی، ترمیم‌کننده زخم است. کافور می‌تواند تولید کلاژن و الاستین را در فیبروبلاست‌های پوستی افزایش دهد وبه بهبود زخم کمک کند.

همچنین یک ماده ضد چروک مؤثر در بسیاری از لوازم آرایشی است با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک این مزیت کافور بر انسان مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید:  موارد استفاده و عوارض شامپو سلنیوم سولفاید

۲. درد را کاهش می‌دهد

از کافور می‌توان برای تسکین درد و تورم استفاده کرد.

مطالعه‌ای که در دانشگاه همدرد (پاکستان) انجام شد نشان داد که اسپری متشکل از منتول، اکالیپتوس، میخک و کافور دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است و می‌تواند درد را کاهش دهد.

۳. سوختگی را آرام می‌کند

از کافور می‌توان برای تسکین درد و تورم استفاده کرد. می‌توان ازکافور برای از بین بردن جای زخم سوختگی نیزاستفاده کرد. در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، مشاهده شد که یک پماد گیاهی حاوی کافور، روغن کنجد و عسل زمان بهبودی سوختگی‌ها را کاهش می‌دهد. مقدار کمی کافور را در آب حل کرده و روی محل سوختگی بمالید. این کار باید به صورت روزانه انجام برود تا زخم از بین برود.

۴. آکنه را درمان می‌کند

کافور پتانسیل درمان آکنه را دارد. گفته می‌شود که درد و تورم ناشی از التهاب فولیکول‌های مو و غدد چربی را کاهش می‌دهد و فعالیت ضد باکتریایی ترکیبات فعال زیستی موجود در کافور، مانند ۱، ۸-سینئول، α-پینن و کامفن، در درمان آکنه مؤثر است.

۵. اگزما را درمان می‌کند

کافور همچنین برای تسکین اگزما و کنترل خارش استفاده می‌شود این یک درمان مؤثر برای زمانی است که اگزما تشدید می‌شود و باید التهاب و خارش را کنترل کنید.

۶. قارچ ناخن را درمان می‌کند

قارچ روی ناخن‌های پا می‌تواند ناخوشایند و دردناک باشد، اما استفاده از خمیر کافور می‌تواند به مهار رشد آن کمک کند. کافور به دلیل خواص ضد عفونی‌کننده و ضد قارچی آن در درمان قارچ ناخن مؤثر است.

۷. برای پاشنه‌های ترک خورده مفید است

شواهد نشان می‌دهد که کافور می‌تواند پاشنه‌های ترک خورده شما را نرم کند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات همین موضوع وجود ندارد.

برای ر‌هایی از ترک پاشنه پا، باید پا‌های خود را در محلول کافور و آب خیس کنید و پا‌های خود را بشویید. پس از این کار، می‌توانید روی آن‌ها مرطوب‌کننده یا ژله نفتی بمالید. این کار پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد و از ایجاد ترک جلوگیری می‌کند.

۸. بثورات پوستی را تسکین می‌دهد

کافور حاوی ترکیبات ضد التهابی خاصی است که می‌تواند به تسکین بثورات کمک کند. گفته می‌شود که مخصوصاً برای بثورات پوستی که به دلیل گرما و تعریق زیاد رخ می‌دهد، مفید است. کافور وقتی در آب حل می‌شود و روی بثورات پوستی استفاده می‌شود، پس از چند روز استفاده مکرر باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود.

۹ عفونت‌های قارچی و باکتریایی را درمان می‌کند

کافور خنک و آرام در بسیاری از پماد‌های پوستی استفاده می‌شود که برای درمان طیف وسیعی از عفونت‌های قارچی و باکتریایی استفاده می‌شود. خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی کافور آن را به یک ماده ضروری در صنعت آرایشی و بهداشتی تبدیل کرده است.
مهم است که قبل از استفاده از کافور برای درمان مشکلات پوستی مطمئن شوید که آیا به کافور حساسیت دارید

اگر برای شما مناسب نباشد، ممکن است وضعیت پوست را تشدید کند. علاوه بر این، نباید روی پوست شکسته اعمال شود. می‌تواند از طریق پوست شکسته وارد بدن شود و باعث مسمومیت شود، به خصوص اگر غلظت کافور در بدن بالا باشد.

فواید کافور برای مو چیست؟

فواید کافور برای مو چیست؟۱۰ ریشه مو را تقویت می‌کند

تحقیقات محدودی برای حمایت از این ادعا در دسترس است، اما شواهد نشان می‌دهد که استفاده از کافور باعث تقویت ریشه مو می‌شود. ترکیب تخم مرغ یا ماست با روغن کافور می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز مو‌های شما را تأمین کند.

هنگامی که روغن کافور با روغن‌های ضروری خاصی ترکیب می‌شود، گفته می‌شود که رشد مو را تقویت می‌کند. همچنین می‌توانید روغن کافور را با یک روغن حامل معمولی (مانند نارگیل یا زیتون) مخلوط کنید و آن را به پوست سر خود بمالید. گفته می‌شود که این کار باعث تحریک گردش خون و رشد مو می‌شود. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات همین موضوع وجود ندارد.

۱۱. بافت مو را بهبود می‌بخشد و با ریزش مو مبارزه می‌کند

شواهد نشان می‌دهد که روغن کافور ممکن است بافت مو‌های شما را بهبود بخشد و مو‌هایی صاف و نرم به شما بدهد.
ادعا می‌شود که روغن کافور می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد و رشد مو را تقویت کند. با این حال، تحقیقات محدودی برای حمایت از هر یک از این ادعا‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  الکل در محصولات آرایشی و بهداشتی

۱۲. شپش را می‌کشد

کافور به عنوان یک عامل تمیز‌کننده و ضد عفونی‌کننده عالی عمل می‌کند. همچنین می‌تواند شپش را بکشد. روغن کافور مخلوط در آب حمام به طور مؤثری باعث می‌شود از شر شپش سر خلاص شوید.

روغن کافور را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به پوست سر خود بمالید تا شپش خفه شود

فواید کافور برای سلامتی چیست؟

کافور برای سلامتی۱۳. درد عضلانی را تسکین می‌دهد

روغن کافور در ترکیب با منتول می‌تواند برای تسکین درد به خصوص برای کمردرد استفاده شود. این مخلوط همچنین تنش عضلانی را با کمک خواص ضد التهابی خود کاهش می‌دهد.

عضلات دردناک را با روغن کافور ماساژ دهید تا جریان خون در آن ناحیه افزایش یابد و درد و سفتی آن کاهش یابد.

۱۴. آرتروز را درمان می‌کند

مطالعه‌ای که توسط آکادمی علوم پزشکی چین بر روی موش‌ها انجام شد نشان داد که اثر ضد التهابی کافور ممکن است به درمان آرتریت کمک کند با این حال، مطالعات بیشتری برای درک این مزیت کافور در انسان مورد نیاز است.

۱۵. مشکلات اسپاسم را درمان می‌کند

خواص ضد اسپاسم کافور ممکن است به آرامش اعصاب کمک کند. اعتقاد بر این است که بخارات معطر روغن کافور با کاهش استرس باعث ایجاد حس آرامش می‌شود. ماساژ با این روغن ممکن است تا حدودی اسپاسم را تسکین دهد.

۱۶ به القای خواب کمک می‌کند

روغن کافور ممکن است به آرامش بدن و ذهن و القای خواب کمک کند با این حال، تحقیقات محدودی برای حمایت از این ادعا در دسترس است.

۱۷ سرماخوردگی و سرفه را درمان می‌کند

کافور خاصیت ضد احتقان و خلط‌آور دارد و در برابر سرماخوردگی و سرفه بسیار مؤثر است. این یک ماده فعال در بسیاری از ضداحتقان‌ها و بخارات است.

راه‌های زیادی برای استفاده از کافور برای درمان سرفه و احتقان وجود دارد، از جمله استنشاق، مالش و استفاده از آن به عنوان تبخیر بخار. حل کردن کافور در آب داغ به مدت ده دقیقه و استنشاق آن از طریق بخار می‌تواند معجزه کند. حتی تحریک گلو را تسکین می‌دهد و برونشیت را درمان می‌کند

۱۸. به کاهش وزن کمک می‌کند

روغن هسته دانه درخت کافور (CKO) ممکن است به کاهش چربی بدن کمک کند. مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که استفاده از CKO وزن بدن و رسوب چربی را کاهش می‌دهد با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این مزیت برای انسان مورد نیاز است.

۱۹. به درمان مشکلات قلبی عروقی کمک می‌کند

مطالعه‌ای که بر روی ۱۹۰ بیمار مبتلا به اختلالات عملکردی قلبی عروقی انجام شد نشان داد که ترکیبی از کافور و کراتاگس ممکن است علائم اختلالات قلبی عروقی را تسکین دهد.

۲۰. گردش خون را تقویت می‌کند

جریان غیر طبیعی خون در بدن شما منجر به مشکلات سلامتی بسیاری می‌شود، اما استنشاق کافور ممکن است به اصلاح این مشکل کمک کند. بهبود گردش خون می‌تواند علائم بیماری‌های روماتیسمی و آرتریت را کاهش دهد و نقرس را بهبود بخشد.
تحقیقات در مورد برخی از کاربرد‌های کافور بسیار محدود است. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که کافور ممکن است در درمان بیماری‌های زیر مفید باشد:

زگیل، میل جنسی کم، تبخال، گوش درد، نفخ شکم، اضطراب و افسرگی، هموروئید

روغن کافور یکی از موادی بود که مصریان باستان در فرآیند مومیایی کردن برای مومیایی کردن استفاده می‌کردند. از آن برای طعم دادن به نان خمیر شده نیز استفاده می‌شد.

پس از خواندن این فواید‌امیدوارکننده کافور، حتماً تعجب می‌کنید که چگونه از آن استفاده کنید. برای دانستن بیشتر بخش بعدی را بررسی کنید

نحوه استفاده از کافور

کافور به عنوان ضماد

برای تسکین فوری درد، می‌توانید اسپری تسکین دهنده درد خود را در خانه با استفاده از کافور تهیه کنید.

آنچه شما نیاز دارید:

  • قطره اسانس کافور
  • اونس الکل غلات خالص
  • بطری اسپری شیشه‌ای

مراحل:

  • الکل و اسانس کافور را مخلوط کند
  • محلول را در یک بطری اسپری شیشه‌ای بریزید
  • برای تسکین درد آن را روی عضلات دردناک و رگ به رگ شدن بمالید
  • کافور برای مالش قفسه سینه
  • شما می‌توانید با استفاده از کافور در خانه خودتان بخارپز درست کنید.
بیشتر بخوانید:  26 منبع کلسیم برای سلامت استخوان

آنچه شما نیاز دارید:

  • اونس روغن زیتون
  • مکعب دو اینچی موم زنبور عسل
  • ۳-۵ قطره اسانس کافور
  • ظرف شیشه‌ای

مراحل:

  • با گرم کردن روغن زیتون در تابه و اضافه کردن موم به آن شروع کنید
  • هم بزنید تا موم ذوب شود
  • اسانس کافور را اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید
  • مخلوط را در یک شیشه بریزید و بگذارید خنک شود
  • این مخلوط را در دمای اتاق نگهداری کنید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید

کافور برای حمام

هیچ چیز بیشتر از یک حمام طولانی به شما آرامش نمی‌دهد. اما، استفاده از صابون معمولی ممکن است واقعاً عضلات خسته شما را تسکین ندهد. اسانس کافور را به یک وان آب اضافه کنید و از حمام آرامش بخش لذت ببرید.

افزودن ۲ تا ۳ قطره از این اسانس ماهیچه‌های دردناک را تسکین می‌دهد و گردش خون را در بدن افزایش می‌دهد و اثری جوان‌کننده ایجاد می‌کند. همچنین به افرادی که از سرماخوردگی و آنفولانزا رنج می‌برند کمک می‌کند تا از احتقان‌های ناراحت‌کننده خلاص شوند.

کاربرد‌های بیشتر کافور

افزودن کافور به کرم‌های سرماخوردگی و ضدعفونی‌کننده‌های معمولی، قدرت آن‌ها را افزایش می‌دهد و به شما تسکین فوری می‌دهد. همچنین به عنوان یک حشره کش، دافع حشرات، ضدعفونی‌کننده و محرک عمل می‌کند.

کافور یک عنصر محبوب است که در آیین‌های هندو استفاده می‌شود. در هند، آن را بر روی یک غرفه معروف به نام کارپور دانی نمایش می‌دهند.

اغلب به عنوان مرحله نهایی پوجا پس از روشن کردن کافور انجام می‌شود. اگرچه کافور به طور کلی برای مصرف بی‌خطر است، اما عوارض جانبی کمی دارد که باید در نظر داشته باشید.

عوارض جانبی کافور چیست؟

زمانی که کافور در مقادیر توصیه شده استفاده شود، عموماً بی‌خطر است. با این حال، حتی مصرف بیش از حد خفیف کافور، چه از طریق استنشاق یا استفاده بر روی پوست، ممکن است عوارض جانبی مانند مسمومیت، استفراغ و کاهش دمای بدن ایجاد کند.
به یاد داشته باشید که محصولات کافور را دور از کودکان نگهداری کنید.

مصرف بیش از حد کافور می‌تواند منجر به تشنج در کودکان و حتی مرگ در کودکان شود. معمولاً علائم مصرف بیش از حد و مسمومیت در عرض چند دقیقه ظاهر می‌شود.

مصرف بیش از حد می‌تواند باعث تحریک چشم، پوست و غشا‌های مخاطی شود. این می‌تواند منجر به اسهال، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، غش و تشنج شود. بنابراین، مصرف آن را محدود کنید و در مواقع ضروری با پزشک مشورت کنید.

قبل از شروع استفاده از کافور برای پوست و مو، اقدامات احتیاطی که باید در نظر داشته باشید را بررسی کنید.

خطرات و اقدامات احتیاطی

کافور در عرض ۵ تا ۹۰ دقیقه پس از مصرف سمیت خود را نشان می‌دهد. علائم شامل انقباضات عضلانی، تأثیر بر سیستم عصبی و گیجی است. محصولات حاوی کافور را به عنوان یک ماده مشتعل نکنید.

اگر مشکل کبدی دارید، کافور را به هیچ شکلی (داخلی یا موضعی) مصرف نکنید. همچنین به افراد مبتلا به آسم توصیه می‌شود از مصرف کافور خودداری کنند.

مصرف دوز‌های کوچک کافور نیز می‌تواند باعث تشنج در کودکان شود. برخی از دارو‌های حاوی کافور می‌توانند برای کودکان نوپا کشنده باشند. انواع روغن کافور در بازار موجود است. تفاوت بین آن‌ها را در بخش بعدی بررسی کنید.

تفاوت بین روغن کافور قهوه‌ای، زرد و سفید

فقط روغن کافور سفید برای درمان بیماری‌های سلامتی بی‌خطر است. اکثر محصولات پزشکی حاوی کافور سفید هستند. سافرول ترکیبی است که در روغن کافور زرد و قهوه‌ای یافت می‌شود. این یک سرطان‌زا است. بنابراین، روغن‌های کافور زرد و قهوه‌ای برای استفاده بی‌خطر نیستند.

محصولات حاوی کافور

کافور در بسیاری از محصولات مانند پماد‌ها و کرم‌ها یافت می‌شود. همچنین در ژل‌ها و کرم‌های تسکین دهنده درد نیز وجود دارد این ماده اصلی، در لوازم آرایشی مانند لاک ناخن و شستشوی صورت است. کافور یک عنصر رایج در کرم‌های اصلاح و ضد خارش نیز هست.

نتیجه‌گیری:

فواید کافور را می‌توان به خواص درمانی، ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی آن نسبت داد. رایحه با طراوت آن به شما احساس انرژی و آرامش می‌دهد و در عین حال به شما در سفر به سمت مراقبت از پوست و مراقبت از مو کمک می‌کند.

ممکن است خارش و سوزش پوست را تسکین دهد، سوختگی را تسکین دهد، آکنه را درمان کند، پاشنه‌های ترک خورده را نرم کند، رشد مو را تقویت کند، درد عضلانی را تسکین دهد، آرتریت را درمان کند، خواب را تحریک کند، به کاهش وزن کمک کند و سلامت تنفسی را حفظ کند.

با این حال، مصرف بیش از حد کافور ممکن است باعث استفراغ، مسمومیت، اسهال، حالت تهوع، سردرد و کاهش دمای بدن شود. بنابراین، آن را در حد اعتدال مصرف کنید و در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی، مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

نویسنده:

  • دکتر سینا تابش

    دکتر سینا تابش متولد سال 1367 در تهران است. تحصیلات ارشد خود را در دانشگاه شیمی آلی در دانشگاه صنعتی شریف و دکترا را در دانشگاه ویسکانسین ایالات متحده آمریکا طی کرد. دکتر تابش از سال 1396 تا کنون در بهبود شیمی هامون به عنوان کارشناس و مسئول فنی مشغول کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مقالات:

keyboard_arrow_up
مشاوره قبل از خرید