آیا استفاده از استئارات منیزیم در مکمل های غذایی بی خطر است؟

آیا استفاده از استئارات منیزیم در مکمل های غذایی بی خطر است؟

ما در این مقاله قصد داریم به صورت علمی این موضوع را بررسی کنیم و سعی کنیم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا واقعاً چیزی وجود دارد که باید نگران آن باشیم یا نه؟

دانشمندان معتقدند که استئارات منیزیم در ۹۹.۹ درصد افرادی که از آن استفاده می‌کنند بی‌ضرر است.

جنجال پشت سر منیزیم استئارات

هنوز یک  ادعایی که نشان دهد استئارات منیزیم برای افرادی که آن را در مقادیر معقول و کم در مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنند مضر است پیدا نشده است.

فقط، برخی منابع می‌گویند استئارات منیزیم می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود، اما این می‌تواند تقریباً با هر ماده‌ای از جمله غذا‌های سالم نیز رخ دهد.

ارزیابی تمام شواهد بالینی، نشان می‌دهد که استئارات منیزیم استفاده شده در مقادیر کم در مکمل‌های غذایی مضر نیست.

چرا استئارات منیزیم شهرت بدی پیدا می‌کند؟

بسیاری از اطلاعات در مورد شهرت بد استئارات منیزیم حاوی شواهدی تجربی ست و استناد به مقالات بررسی شده را شامل نمی‌شود.

این بدان معنا نیست که نظرات آن‌ها اعتبار ندارد، بلکه منظور اینست که باید نظرات را با آنچه که از نظر بالینی (در عمل پزشکی) و در مقالات علمی هست  مقایسه کنید و وقتی به هر دوی این منابع نگاهی بیندازید، به نظر نمی‌رسد که استئارات منیزیم برای افرادی که آن را در مقادیر کم مصرف می‌کنند مضر باشد.  

استئارات منیزیم چیست؟

به زبان ساده، استئارات منیزیم یک افزودنی است که در مکمل‌های بدون نسخه، دارو‌های دارویی، آدامس‌ها و مواد پخت یافت می‌شود. برای کمک به جلوگیری از کیک شدن مواد، کمک به جریان ماده فعال و ایجاد ساختار و یکپارچگی مواد اضافه شده است.  

بیشتر بخوانید:  12 منبع غذایی حاوی تائورین

این ماده از ترکیب منیزیم و اسید‌های چرب با هم ایجاد می‌شود و بیشتر حاوی چربی (حدود ۹۰٪) و مقداری منیزیم (حدود ۱۰٪) است.  

می‌توانید تصور کنید که این ماده عنوان یک ترکیب عمدتاً چربی در هنگام لمس کردن آن دست‌ها چرب می‌شود و به همین دلیل است که به عنوان روان‌کننده و همچنین یک عامل ضد جوش برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

پس از جذب در بدن، به منیزیم، اسید استئاریک و بخش‌هایی از چربی که با آن ساخته شده است (اسید پالمیتیک) تجزیه می‌شود و سپس این اجزا از طریق مجرای روده جذب بدن می‌شوند یا از طریق مدفوع دفع می‌شوند.  

برخی از مردم نگران هستند که محصولات تجزیه استئارات منیزیم ممکن است برای دستگاه روده مضر باشد یا اینکه منبع چربی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود. شواهد این موضوع را با دلایل علمی رد می‌کند.

خرید استئارات منیزیم:

جهت خرید استئارات منیزیم به همراه برگه آنالیز و مشاوره قبل از فروش با کارشناسان فروش شرکت بهبود شیمی هامون در ارتباط باشید.

خرید استئارات منزیم

اما اکنون، اجازه دهید برخی از ادعا‌هایی را که مردم علیه استئارات منیزیم مطرح کرده‌اند، بشکنیم و ببینیم که چگونه آن‌ها را با شواهد بالینی و مطالعاتی که داریم مقایسه می‌کنیم:  

آیا اسید استئاریک برای سیستم ایمنی بدن مضر است؟

برخی افراد به مطالعه‌ای اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد اسید استئاریک تأثیر منفی بر سیستم ایمنی دارد. استئارات منیزیم پس از جذب به چندین ترکیب تجزیه می‌شود و یکی از این ترکیبات اسید استئاریک است.

بنابراین، اگر استئارات منیزیم به خودی خود مضر نباشد، شاید محصولات تجزیه آن مضر باشند.

 سمیت استئارات منیزیم

درک سمیت مفهومی مهم است و باید از آن آگاه باشید. همه چیز، پتانسیل سمی بودن را دارد. این شامل اجزای غذا‌های سالم، آب، عوامل دارویی بدون نسخه، مکمل‌ها و غیره است.

بیشتر بخوانید:  آیا فنوکسی اتانول جایگزین ایمن تری برای پارابن است؟

سوالات مهم در مورد سمیت استئارات منیزیم

برخی از ترکیبات مانند ال-گلوتامین و ویتامین‌ها وجود دارند که می‌توانند در مقادیر زیاد مصرف شوند و هیچ مشکلی ایجاد نکنند.

این موضوع در مورد سایر ویتامین‌ها مانند ویتامین D و A و C صادق نیست. 

من موارد زیادی را دیده‌ام که در آن مطالعات نشان می‌دهد که برخی از مواد طبیعی مفید هستند، اما وقتی آن‌ها را در عمل بالینی امتحان می‌کنم، این ادعا‌ها ثابت می‌شوند. علاوه بر این، عکس آن نیز گاهی اوقات صادق است. مهم است که آنچه را که از نظر بالینی می‌بینید با آنچه مطالعات بالینی نشان می‌دهد مطابقت دهید.  

هنگامی که از طریق این لنز به استئارات منیزیم نگاه می‌کنید، مشخص می‌شود که خطرات بسیار کمی وجود دارد  علاوه بر این، مقدار استئارات منیزیمی که در واقع در هر کپسول مصرف می‌کنید، فوق‌العاده کم است.

نه لزوماً و این چیزی است که من می‌خواهم در مورد آن واضح باشم. شواهد فعلی نشان می‌دهد که برای اکثریت قریب به اتفاق افرادی که آن را مصرف می‌کنند بی‌ضرر است، اما تعداد انگشت شماری از افراد هستند که ممکن است پس از مصرف آن واکنش‌های آلرژیک مانند را تجربه کنند.   فراوانی این واکنش آلرژیک مشخص نیست اما تخمین‌زده می‌شود که بسیار کم باشد.
افرادی که آلرژی دارند مجموعه خاصی از علائم را دارند که معمولاً شامل علائمی مانند راش، کهیر، سردرد، ناراحتی معده و حالت تهوع است. این علائم نشان دهنده یک واکنش آلرژیک بالقوه است.  
بیشتر بخوانید:  چگونه خماری را درمان کنیم؟
اساساً هر چیزی که با آن در تماس باشید می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود و این شامل غذا‌ها نیز می‌شود.   شما می‌توانید با ردیابی زمان شروع علائم و تغییرات در آن زمان، مشخص کنید که چه چیزی باعث واکنش شما شده است به عنوان مثال، اگر بعد از مصرف یک مکمل جدید متوجه شروع ناگهانی علائم مشابه آلرژیک شدید، ممکن است ناشی از چیزی در آن باشد. اما فقط داشتن علائم به این معنی نیست که آن‌ها توسط استئارات منیزیم ایجاد می‌شوند مواد دیگری نیز در مکمل‌ها یافت می‌شود که می‌توانید به آن‌ها نیز واکنش نشان دهید.   وقتی همه این متغیر‌های ترکیبی را در نظر بگیرید، می‌بینید که بیشتر موارد آلرژی به استئارات منیزیم، احتمالاً به دلایل دیگری نیز مرتبط است.    همچنین بر اساس تجربه  خودم دراستفاده از استئارات منیزیم تخمین می‌زنم که افرادی که در دسته الرژی قرار می‌گیرند بسیار نادر هستند شاید ۱ از ۱۰۰۰ یا حتی ۱ از  ۵۰۰۰ نفر باشند.

نگرانی در مورد منبع استئارات منیزیم

استئارات منیزیم ازهیدروژنه شدن پنبه دانه یا روغن‌های گیاهی دیگر ساخته شود. برخی روغن‌ها، به ویژه آن‌هایی که تا حدی هیدروژنه شده‌اند یا از طریق فرآیند تصفیه تولید می‌شوند، می‌توانند اثر التهابی روی بدن و سلول‌های شما داشته باشند.

علاوه بر این، می‌دانیم که برخی از این روغن‌ها از گیاهانی تولید می‌شوند که از نظر ژنتیکی اصلاح شده‌اند.  

 ولی، می‌توان این مشکل را دور زد،  در واقع اغلب، تولید‌کنندگان مکمل‌های معتبر، با به دست آوردن استئارات منیزیم خود از روغن پالم غیر GMO وغیرهیدروژنه این مشکل را حل می‌کنند.

نتیجه

افراد زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند استئارات منیزیم خطرناک است در حالی که که این استئارات بی‌ضرر است.

نویسنده:

  • دکتر سینا تابش

    دکتر سینا تابش متولد سال 1367 در تهران است. تحصیلات ارشد خود را در دانشگاه شیمی آلی در دانشگاه صنعتی شریف و دکترا را در دانشگاه ویسکانسین ایالات متحده آمریکا طی کرد. دکتر تابش از سال 1396 تا کنون در بهبود شیمی هامون به عنوان کارشناس و مسئول فنی مشغول کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مقالات:

keyboard_arrow_up
مشاوره قبل از خرید