باورهای غلط در مورد مونو سدیم گلوتامات

باورهای غلط در مورد مونو سدیم گلوتامات

بسیاری از مردم هنوز بر این باورند که هر غذایی که از فروشگاه خریداری می‌شود مملو از مواد شیمیایی است که برای سلامتی ما مضر است.

یکی از آشنا‌ترین نام‌ها برای مردم مونو سدیم گلوتامات است که در تعداد زیادی از محصولات وجود دارد. سالانه بیش از دو میلیون تن MSG در تولید غذا استفاده می‌شود، بنابراین ما تا الان از این ماده خوردیم، می‌خوریم و به احتمال زیاد خواهیم خورد.

براساس ادعا‌های نشریات، این ماده باعث بیماری و منجر به وابستگی پاتولوژیک به غذا می‌شود. اگرچه اولین نگرانی‌ها در مورد سدیم گلوتامات در کشور‌های آسیایی ظاهر شد، اما امروزه این مکمل غذایی بدون هیچ ترسی در اینجا مصرف می‌شود.

افسانه‌های رد شده درباره MSG

۱. MSG یک ماده مصنوعی است

گلوتامیک اسید (که در ترکیب با سدیم به سدیم گلوتامات تبدیل می‌شود) بخشی از پروتئینی است که برای همه ما ضروری است. این اسید آمینه نه تنها به طور طبیعی در تمام غذا‌های پروتئینی یافت می‌شود، بلکه توسط بدن ما نیز سنتز می‌شود.

گلوتامات نقش مهمی در متابولیسم و عملکرد سیستم عصبی دارد. ما روزانه حدود ۱۲ گرم اسید گلوتامیک می‌خوریم.

گلوتامات مصنوعی از باکتری‌ها به دست می‌آید و سپس با نمک‌های سدیم ترکیب می‌شود. همه می‌دانیم با سدیم، غذا خوشمزه‌تر و ارزان‌تر است.

گلوتامات مصنوعی با گلوتامات طبیعی تفاوتی ندارد و برای بدن ما فقط دو مجموعه از یک مولکول است. هنگام سرخ کردن یا پختن، پروتئین تجزیه می‌شود و گلوتامات آزاد می‌شود و طعم خاصی به غذا می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  کاربرد اسید استئاریک در صابون

۲. غذا‌های حاوی گلوتامات باعث اعتیاد می‌شوند

وابستگی به غذا یک مشکل چند وجهی است که همه آن را به گردن MSG میاندازیم. دلبستگی به یک طعم خاص توسط عوامل ژنتیکی، روانی و غیره تعیین می‌شود.

MSG فقط غذا را خوشمزه‌تر می‌کند، که افزایش علاقه به آن را توضیح می‌دهد. نظریه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد، طعم گلوتامات به عنوان نشانه‌ای از غذای پروتئینی برای بدن ما عمل می‌کند، برای همین افرادی که کمبود پروتئین دارند به ان وابسته می‌شوند.

گروهی از محققان آمریکایی آزمایش کوچکی انجام دادند که بر اساس آن مشخص شد استفاده از محصولات حاوی مونوسدیم گلوتامات باعث تسریع احساس سیری می‌شود.

۳. MSG سیستم عصبی را بیش از حد تحریک می‌کند

اسید گلوتامیک به عنوان یک انتقال‌دهنده عصبی عمل می‌کند. در مغز تولید می‌شود و به انتقال تکانه‌های عصبی از یک سلول عصبی به سلول دیگر کمک می‌کند.

گلوتامات در فرآیند‌های برانگیختگی نقش دارد و همچنین از عملکرد حافظه کوتاه مدت و بلند مدت ما پشتیبانی می‌کند.

۴. گلوتامات باعث کوری، چاقی و سرطان می‌شود

این ادعا پس ازازمایشی ظاهر شد که در آن دوز‌های زیادی از این ماده به موش‌ها داده شد. نتیجه ازمایش این گونه شد که جوندگان دو و نیم برابرچاق‌تر و در نهایت نابینا شدند. بعد‌ها این مطالعه به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

همه چیز بستگی به جایی دارد که این ماده مستقیماً وارد جریان خون یا دستگاه گوارش می‌شود. پس مجموعه‌ای از آزمایش‌هایی که در آن حیوانات با گلوتامات خالص تغذیه می‌شوند یا به عنوان بخشی از یک وعده غذایی به حیوانات داده می‌شد، انجام شد واین کار به کشف حقیقت کمک کرد.

بیشتر بخوانید:  مزایا و خطرات CMC (سلولزگام)

با غذا، موش‌ها همان دوز‌های حیاتی را دریافت کردند که ۲۰ درصد رژیم غذایی است، اما منجر به چاقی یا نابینایی نشد.

۵. MSG باعث اوتیسم می‌شود

این ادعا پس از اینکه یک نفر گفت دخترش را از مصرف محصولات حاوی گلوتامات منع کرده و بیماری اوتیسم او درمان شد، محبوبیت پیدا کرد.

اکنون نمی‌توان گفت که واقعاً چه چیزی بر بهبودی دختر تأثیر گذاشت و آیا او واقعاً این تشخیص را داشت یا خیر اما درمان اوتیسم و پیشگیری از آن موضوعی پیچیده و بحث برانگیز است و نیاز به مشاوره بسیاری از متخصصان مانند متخصص مغز و اعصاب، گفتار درمانگر، روانشناس و فیزیوتراپیست دارد.

مشخصه افراد مبتلا به اوتیسم عدم تعادل در اسید‌های آمینه است و زمانی به وجود می‌اید که برخی از اسیدهای امینه کاهش یافته و برخی دیگر افزایش یافته است. در میان دومی، گلوتامات بسیار زیادی وجود دارد، اما هیچ داده تأیید شده‌ای وجود ندارد که نشان دهد این علت واقعی است یا نه.

جهت خرید مونو سدیم گلوتامات به همراه برگه آنالیز و برگه اصالت کالا با کارشناسان فروش شرکت بهبود شیمی هامون در تماس باشید.

منبع:

5 Debunked Myths About MSG

نویسنده:

  • دکتر سینا تابش

    دکتر سینا تابش متولد سال 1367 در تهران است. تحصیلات ارشد خود را در رشته شیمی آلی در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف و دکترا را در دانشگاه ویسکانسین ایالات متحده آمریکا طی کرد. دکتر تابش از سال 1396 تا کنون در بهبود شیمی به عنوان کارشناس و مسئول فنی مشغول کار است.

بیشتر بخوانید:  اینولین و لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مقالات:

keyboard_arrow_up
مشاوره قبل از خرید