کمبود 10 ویتامین ضروری: علت ریزش موها

کمبود 10 ویتامین ضروری: علت ریزش موها

علت ریزش موهای شما به خاطر کمبود این 10 ویتامین است!

بدن انسان برای بهبود عملکردهای خود، به مواد مغذی و ویتامین‌های مختلفی احتیاج دارد. زمانی که سطوح این ویتامین‌ها و مواد مغذی در بدن، متعادل باشد؛ عملکردهای بدن بدون نقص و کاستی و مشکل انجام می‌گیرد.

در دنیای امروزه، با توجه به تغییر در سبک زندگی و دریافت مواد غذایی فاقد ارزش غذایی، بدن با کمبودهای ویتامین‌ها، دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از مشکلاتی که در اثر کمبود ویتامین‌ها گریبان‌گیر افراد شده، مشکل ریزش مو در آنهاست. که به یکی از معضلات رایج تبدیل شده است.

عوامل بسیاری در ریزش مو دخیل هستند اما مهم‌ترین آنها، کمبود ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌باشد. در این مقاله که با تلاش کارشناسان شرکت بهبود شیمی هامون به نگارش درآمده است؛ سعی شده ویتامین‌هایی که بر ریزش مو تاثیرگذار هستند، بیان شود.

تا مخاطب با آگاهی بیشتری بر رژیم غذایی خود توجه داشته باشد و به مشکلاتی که در اثر کمبود ویتامین‌ها بروز پیدا می‌کند همانند ریزش مو دچار نشود. برای مطالعه این نوشتار ۷ الی ۸ دقیقه کافی است.

۱۰ کمبود ویتامین که میتواند علت ریزش مو باشد

افراد به صورت کلی، برای بهبود عملکردهای متفاوت بدنی‌شان، به مواد مغذی احتیاج دارند. بنابراین، برای سلامتی و تندرستی کلی افراد به ویتامین‌ها وابسته است.

اما گاهی سبک زندگی نامناسب، موجب ریزش مو می‌شود. در ابتدا باید بدانیم که علت این ریزش مو، چه می‌تواند باشد. کمبود ویتامین‌ها در نهایت ممکن است به نازک شدن تارهای مو منتهی شود. بنابراین، کمبود ۱۰ ویتامین ممکن است باعث نازک شدن موها و ریزش آنها شود.

۱. ویتامین D

طبق تحقیقات گذشته، ممکن است فکر کنید که ویتامین D، فقط به تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و استخوان کمک می‌کند. در صورتی که این ویتامین در شکل‌گیری فولیکول‌ موهای جدید و سالم نقش مهمی دارد.

هدر هکس یکی از متخصصان تغذیه در موسسه بیمه عمر ستاره این نکته را بیان می‌کند که کمبود ویتامین D، در ریزش مو، به خصوص در بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک، تلوژن افلوویوم و آلوپسی آره آتا مرتبط است. مصرف ویتامین D در این افراد با شرایط بیان شده، می‌تواند ریزش موی آنها را برطرف نموده و بازیابی کند.

ویتامین D برای مو۲. بیوتین

در بین تمامی مواد مغذی و ویتامین‌های گروه B، بیوتین بیشترین تاثیر را بر ریزش مو دارد. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که دچار ریزش مو هستند، با مصرف بیوتین مشکل آنها تا حدود زیادی برطرف شده است. همچنین از شکننده شدن ناخن‌ها و بالا رفتن سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نیز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:  18 کاربرد خاک دیاتومه

به طور عادی، بیوتین توسط مواد غذایی موجود در رژیم‌های غذایی، جذب بدن می‌شود. اگر کمبود بیوتین در سطح بدن وجود دارد، به دلیل زمینه ژنتیکی آن است.

همچنین کمبود بیوتین ممکن است ناشی از سیگار کشیدن، مصرف آنتی بیوتیک‌ها و یا داروهای خاص آکنه باشد. اگر در کنار رژیم غذایی مناسب خود که شامل مصرف سبزیجات سبز تیره می‌باشد، از مکمل‌های بیوتین نیز استفاده کنید؛ تاثیرات مثبتی بر ضخیم شدن تارهای مو، تغذیه پوست سر و ایجاد موهای سالم برجای می‌گذارد.

ویتامین بیوتین برای مو۳. آهن

بدن برای تولید هموگلوبین (گلبول‌های قرمز) به آهن احتیاج دارد و اگر سطوح آهن موجود در بدن، به میزان کافی وجود داشته باشد؛ عمل اکسیژن رسانی و رساندن مواد مغذی به سلول‌ها، بدون کاستی انجام می‌گیرد و اگر فرد دچار کمبود آهن باشد؛ بدن به شکل بقای اولیه عمل خواهد کرد و فقط کار اکسیژن رسانی را به اندام‌های اساسی انجام می‌دهد.

بنابراین، تقویت و رسیدگی به فولیکول‌های مو، در پایین‌ترین اولویت بدن قرار می‌گیرد. درنتیجه، ریزش موها آغاز می‌شود. بر طبق شواهد به دست آمده، ذخایر کم آهن و کمبود آهن در بدن زنان، دلیل اصلی ریزش مو در آن‌هاست. زیرا آهن، در تعداد زیادی از فرایندهای فیزیولوژیکی حیاتی فولیکول‌های مو، دخالت دارد. کمبود آهن در بدن، سنتز مو را دچار اختلال می‌کند.

علاوه بر این، کمبود آهن ممکن است در ریزش موی زنانه یا تلوژن افلوویوم مزمن نیز، نقش داشته باشد. بدین ترتیب، برای رشد موهای سالم، تقویت و ضخیم شدن تارهای مو و جلوگیری از ریزش مو، به سطوح کافی از آهن احتیاج پیدا خواهید کرد.

یکی از مواد اولیه پرکاربرد سرشار از آهن در مکمل‌های غذایی فروس فومارات است که به آهن II نیز مشهور است.

آهن برای مواگر کمبود آهن به کم خونی مبدل شود؛ سنتز فولیکول‌های مو مختل خواهد شد و ریزش مو آغاز می‌شود.

کمبود آهن، باعث ایجاد موارد زیر نیز خواهد شد. همچون:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • درد زبان
  • ناخن‌های شکسته
  • سندروم پای بی‌قرار

برای رفع کمبود آهن، می‌توانید با مصرف مکمل‌های آهن، کلم بروکلی، انواع توت‌ و سبزیجات برگ‌دار، باعث تقویت فولیکول‌های مو و جذب آهن بیشتر در سیستم بدنی خود شوید.

۴. روی

روی برای رشد ترمیم بافت‌ها، یک ماده حیاتی در نظر گرفته می‌شود. همچنین باعث می‌شود که غدد چربی اطراف فولیکول‌های مو، با ظرفیت بهینه عمل کنند.

بیشتر بخوانید:  ۷ مزیت فوق العاده خوردن جلبک دریایی برای سلامتی

کمبود روی، اغلب در افرادی بروز پیدا می‌کند که مصرف غلات زیادی دارند یا نوزادانی هستند که از شیر خشک استفاده می‌کنند. همچنین، در افرادی که به اختلالات خوردن نیز دچار هستند نیز، بروز پیدا می‌کند.

روی به عنوان یک عنصر نادر ، در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل، به میزان کمی از آن احتیاج دارید. این ماده برای انجام بهتر فرآیندهای بیوشیمیایی بسیار ضروری است و به تولید سلول، متعادل سازی سطح هورمون‌ها و سنتز پروتئین‌ نیز کمک می‌کند.
کمبود روی در بدن، اغلب با کمبود ویتامین‌های A و D همراه است.

روی برای موکمبود روی در بدن، باعث بروز تلوژن افلوویوم یا موهای شکننده می‌شود. اما توجه داشته باشید که زمانی از کمبود روی صحبت می‌شود، دریافت مقادیر زیادی آن مورد توجه نیست، بلکه به میزان کافی و مورد نیاز بدن باید وجود داشته باشد.

زیرا این ماده، به متعادل سازی هورمون‌های بدن کمک می‌کند و اختلال در میزان هورمون‌های بدن، یکی دیگر از دلایل اصلی ریزش مو محسوب می‌شود. روی برای سنتز DNA و RNA یکی از مواد ضروری است که با کمک به رشد سریع فولکول‌های مو و تثبیت رشد سلولی مانع ریزش مو می‌شود.

اگر به دنبال جذب کافی روی در بدن‌تان هستید؛ می‌توانید از جوانه گندم، دانه کدو تنبل، محصولات سویا و دیگر منابع روی استفاده کنید.

۵. سلنیوم

یکی دیگر از مواد معدنی کمیابی است که مانند روی، برای رشد موها مفید می‌باشد. سلنیوم، همانند روی، باید در مقادیر متعادل در بدن وجود داشته باشد. زیرا مصرف بیش از حد این ماده، همانند روی، باعث ریزش موها می‌شود.

سلنیوم با خواص آنتی اکسیدانی خاصی که دارد موجب بهبود عملکرد متابولیک بدن شده و با حفظ تعادل هورمون‌های ضروری، از ریزش موها جلوگیری می‌کند و موهای سالم را تقویت می‌کند. همچنین سلنیوم، برای تولید هورمون‌های تیروئید که بر رشد مو تاثیر می‌گذارد نیز ضروری است.

سلنیوم برای مواما کمبود سلنیوم، مشکلات عدیده‌ای را برای سلامتی به وجود می‌آورد و باعث مختل شدن سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.
بنابراین، برای جبران کمبود سلنیوم بدن‌تان، می‌توانید از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • آجیل برزیلی
  • برنج
  • نان گندم کامل
  • لوبیا
  • و…

۶. ویتامین E

ویتامین E که در گروه آنتی اکسیدان‌ها قرار می‌گیرد, از سلول‌ها در برابر عوامل بیرونی، آسیب‌زا و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. ویتامین E، به صورت طبیعی، در بسیاری از محصولات غذایی یافت می‌شود و یک ویتامین محلول در چربی است.

ویتامین E، با خواص فوق العاده‌ای که دارد، به عنوان یک ماده مغذی و آبرسان برای پوست صورت معرفی می‌شود که دارای محبوبیت بسیاری است.

ویتامین E برای مودر اکثر مواقع، رسیدگی به پوست سر به عنوان قسمتی از پوست، فراموش می‌شود. اما در نظر داشته باشید که رسیدگی به پوست سر، ارتباط مستقیمی بر رشد، تقویت و سلامت موها دارد. ویتامین E به صورت کلی، بر روی پوست سر یک سد محافظتی ایجاد می‌کند. که در نتیجه، باعث هیدراته شدن و سالم ماندن موها می‌شود.

بیشتر بخوانید:  موادی که جایگزین مناسبی برای زانتان گام هستند

اگر ویتامین E در سطوح کافی، در بدن‌تان وجود داشته باشد؛ باعث کاهش استرس اکسیداتیو در پوست سرتان نیز می‌شود. زمانی که این نوع استرس وجود داشته باشد، منجر به ریزش مو خواهد شد.

در نتیجه برای جلوگیری از کمبود ویتامین E، در رژیم غذایی خود از محصولات زیر استفاده کنید:

  • سبزیجات سبز برگ
  • دانه‌های آفتابگردان
  • آجیل

۷. اسید فولیک

اسید فولیک، یکی از مکمل‌های ضروری است که قبل از تولد نوزاد توسط مادر مصرف می‌شود و نقش بسیار مهمی را در رشد جنین ایفا می‌کند.

این ماده مغذی، با تحریک رشد سلولی، باعث افزایش رشد موها نیز می‌شود و از طریق متعادل نگه داشتن سطح اکسیژن بدن، از بروز سفیدی زودرس تارهای مو نیز، جلوگیری می‌کند.

اسید فولیک برای مواما باید توجه داشته باشید که کمبود اسید فولیک در بدن، منجر به ریزش موها شده، بنابراین، مصرف مکمل‌هایی که از حاوی این ماده ضروری هستند؛ توصیه می‌شود. زیرا تقویت و بهبود سلامت موهایتان را به دنبال خواهد داشت.

۸. اسیدهای چرب ضروری

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، منجر به رشد مو و کاهش التهاب در بدن می‌شوند. اگر در بدن‌تان، با کمبود اسیدهای چرب مواجه باشید؛ سلامت موهای ابرو و سرتان به خطر می‌افتد و ریزش‌های شدید را تجربه خواهید کرد.

اسیدهای چرب ضروری برای موبنابراین، می‌توانید با مصرف دانه کتان، گردو و مکمل‌های روزانه، کمبود اسیدهای چرپ را جبران کنید و مانع از ریزش موهای خود شوید.

۹.ویتامین C

اگر در بدن‌تان، مقادیر ویتامین C به میزان کافی وجود داشته باشد، فرآیند تولید کلاژن به خوبی انجام می‌گیرد و رشد موهای سالم را به دنبال خواهد داشت.

ویتامین C برای موویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، به جذب روی در بدن کمک نموده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند. با مصرف محصولات غذایی حاوی ویتامین C و یا مکمل‌های آن، کمبود ویتامین سی بدن‌تان را جبران کنید. محصولات غذایی که حاوی ویتامین C هستند، نظیر:

  • انگور سیاه
  • کیوی
  • کلم پیچ
  • پرتقال
  • توت فرنگی
  • و…

۱۰. آمینو اسیدها

کمبود پروتئین و اسید آمینه، منجر به ریزش و نازک شدن تارهای مو می‌شود. اسید آمینه‌ها، با ساختار و خواصی که دارند باعث افزایش ترمیم بافت‌ها و تنظیم هورمون های بدن شده که در نهایت منجر به بهبود عملکردهای بدنی می‌شود.

آمینواسیدها برای موهمچنین، جزو مواد ضروری است که به تجزیه داخلی غذا و تقویت ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. اگر در رژیم غذایی‌تان محصولاتی که حاوی اسید آمینه هستند را دریافت کنید، دچار ریزش مو نخواهید شد.

مواد غذایی همانند:

  • عدس
  • دانه‌ها
  • کلم
  • اسفناج
  • آووکادو
  • مارچوبه
  • سویا

منبع:

https://vegamour.com/blogs/blog/what-vitamin-deficiency-causes-hair-loss/

نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مقالات:

keyboard_arrow_up
مشاوره قبل از خرید