شی باتر اکسیر سلامت پوست و بدن

شی باتر برای پوست

چکیده:

در دنیای آلوده‌ی امروزه، توجه به سلامت پوست و بدن، یکی از دغدغه‌های رایج افراد محسوب می‌شود. افراد با مراقبت های روزانه و انجام روتین های پوستی برای جلوگیری از پیری زودرس، سعی در به تعویق انداختن فرآیند پیری پوست دارند.

بنابراین برای دستیابی به این مهم، انتخاب مواد آرایشی و بهداشتی و مراقبتی پوست و مو و بدن با کیفیت همواره بسیار مورد تاکید واقع شده است.

یکی از این مواد مراقبتی، شی باتر است. که آجیل درخت شیا محسوب میشود و از درخت شیا که بومی مناطق آفریقایی است؛ استخراج میشود. شی باتر، تاثیر فوق العاده ای بر پوست و موی افراد بر جای می گذارد. در این مقاله سعی شده، در مورد خواص شی باتر، اطلاعات کاربردی و مفیدی در سطح جهانی و به روز شده ای، به نگارش در بیاید و نیاز مخاطب گرامی برآورده شود.

برای مطالعه این نوشتار، با صرف زمان چند دقیقه‌ای، می‌توانید اطلاعات جامع و مفیدی در رابطه با شی باتر کسب کنید. چنانچه نیازمند اطلاعات بیشتری در رابطه با شی باتر یا کره شی و یا خرید کره شی باتر هستید؛ می‌توانید از طریق شماره‌های موجود در سایت بهبود شیمی هامون با کارشناسان مجرب شرکت در ارتباط باشید و اطلاعات مدنظر خود را به دست آورید.

شی باتر برای پوست
22 خاصیت شی باتر برای سلامتی

فهرست مطالب:

شی باتر چیست؟

۲۲ دلیلی که باید شی باتر را به روتین روزانه خود اضافه کنید!

در ابتدا باید بدانیم که شی باتر چیست. کره شی، چربی آجیل درخت شی می‌باشد که با استخراج آن، به دست می‌آید.

شکل ظاهری کره شی، در دماهای گرم، به صورت جامد است و رنگی مایل به سفید یا عاجی دارد. درخت شی، در غرب آفریقا بفت می‌شود و بومی آن منطقه محسوب می‌شود. بنابراین، کره شی، در آن مناطق استخراج می‌شود.

در طی دهه‌های طولانی، کره شی، به عنوان یک ماده آرایشی، کاربرد داشته است. به علت غلظت بالای ویتامین‌های موجود در آن، اسیدهای چرب و قوام قابل پخش آسان، آن را به یک محصول عالی، برای صاف کردن تسکین و حالت دادن به پوست تبدیل کرده است.
در ادامه ۲۲ دلیلی که باید، شی باتر را به روتین روزانه اضافه کرد را نام می‌بریم و توضیحات لازم را بیان می‌کنیم.

۱. شی باتر برای انواع پوست مناسب است و یک ماده بیخطر محسوب میشود.

همانطور که پیش تر بیان کردیم؛ شی باتر، از نظر فنی محصول آجیل درختی می‌باشد. ولی برخلاف آجیل‌های درختی دیگر، دارای پروتئین زیاد است و آلرژی پوستی ایجاد نمی‌کند. تاکنون هیچ مقاله پزشکی، در مورد آلرژی موضعی شی باتر، ثبت نشده است.

بیشتر بخوانید:  الکل در محصولات آرایشی و بهداشتی

شی باتر با خواص منحصر به فردی که دارد حاوی مواد محرک شیمیایی شناخته شده، برای خشک کردن پوست نمی‌باشد. و یا باعث انسداد منافذ پوست نمی‌شود. بنابراین، برای انواع پوست مناسب است و خطری ایجاد نمی‌کند.

۲. مرطوب کننده است.

به واسطه اثرات مرطوب کنندگی که شی باتر دارد؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد. فوایدی که شی باتر، به عنوان یک مرطوب کننده، ایفا می‌کند به خاطر وجود محتوای اسیدهای چرب شی، همانند: اسیدهای لینولئیک، استئاریک و پالمیتیک می‌باشد.
شی باتر را زمانی که به عنوان یک محصول موضعی روی پوست خود استفاده می‌کنید. روغن‌های موجود در آن، به سرعت جذب پوستتان می‌شود.

شی باتر به عنوان یک عامل “بازسازنده” عمل می‌کند که منجر به بازیابی لیپیدها، می‌شود و به سرعت، رطوبت مد نظر را، روی پوست، ایجاد می‌کند.

شی باتر به عنوان یک مانع بین پوست و محیط بیرون، منجر به حفظ رطوبت موجود در پوست می‌شود و خطر خشک شدن پوست را کاهش می‌دهد.

۳. پوست شما را چرب نمیکند.

یکی از دلایلی که شی باتر محبوب است به این خاطر است که، حاوی مقدار زیادی از اسید لینولئیک اسید اولئیک می‌باشد. که با عملکردی که این دو اسید دارند؛ یکدیگر را متعادل می‌کنند. و همین امر موجب جذب راحت، در پوست می‌شود بنابراین، پس از استفاده، پوست چرب به نظر نمی‌رسد.

۴. ضد التهاب است.

استرهای گیاهی شی باتر، خاصیت ضد التهابی دارند. هنگامی که شی باتر بر روی پوست قرار می‌گیرد و اعمال می‌شود. منجر به تحریک سیتوکین‌ها و سلول‌های التهابی دیگر می‌شود که تولید آنها را کند می‌کند.

با این خاصیت شی باتر، تحریک های ناشی از عوامل محیطی، همانند: آب و هوای خشک و شرایط التهابی پوست مانند اگزما به حداقل می‌رسد و به بهبود آن کمک می‌کند.

۵. خواص آنتی اکسیدانی دارد.

شیبا در دارای مقادیر بسیار زیادی از ویتامین های A و E می‌باشد و این به معنای افزایش فعالیت‌های آنتی اکسیدانی قوی می‌باشد.

آنتی اکسیدان‌ها، از عوامل مهم ضد پیری به شمار می‌روند و با فعالیت حفاظت از سلول‌های پوست در برابر رادیکال‌های آزاد، روند پیری زودرس و کدری پوست را به تاخیر می‌اندازند.

۶. خاصیت ضد باکتریایی دارد.

با تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد. نتایجی به دست آمد؛ حاکی از آن بود که، دوزهای خوراکی عصاره پوست درخت شیا، باعث کاهش فعالیت ضد میکروبی در حیوانات می‌شود.

هرچند که این تحقیقات، به اطلاعات جامع تری نیاز دارد. اما به طور کلی، نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که شی باتر می‌تواند در بدن انسان نیز خاصیت ضد باکتریایی احتمالی داشته باشد. به همین دلیل تعدادی از محققان، حدس می‌زنند که استفاده موضعی از شی باتر، ممکن است میزان باکتری‌های ایجاد کننده روی پوست را کاهش دهد و از بروز یا گسترش آکنه جلوگیری کند.

۷. ضد قارچ است.

محصولات درخت شی به عنوان یک ترکیب قوی، برای مبارزه با عفونت‌های پوستی ناشی از قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با این وجود، ممکن است که کره شی‌، قادر به درمان هر نوع عفونت قارچی نباشد. اما طبق نتایج به دست آمده، قارچ‌هایی را که باعث ایجاد کرم حلقوی پای ورزشکاران می‌شود را نابود می‌کند و از میان می‌برد.

۸. ممکن است به جلوگیری از ایجاد آکنه کمک کند.

شی باتر انواع مختلفی از اسیدهای چرب را داراست. این ترکیبات موجود، منجر به پاکسازی پوست از چربی اضافی(سبوم) می‌شود.

با این وجود شی باتر، رطوبت لازم را به پوست برمی‌گرداند و آن را در لایه اپیدرم حفظ می‌کند. بنابراین از خشکی پوست، جلوگیری می‌کند و احساس کمبود روغن بر روی پوست از بین می‌برد.
در نتیجه با برقراری تعادل طبیعی روغن‌ها در سطح پوست، ممکن است ایجاد آکنه را قبل از شروع آن، متوقف کند.

۹. استفاده از شی باتر افزایش تولید کلاژن را به همراه دارد.

شی باتر حاوی تری ترپن می‌باشد. طبق تحقیقات تصور می‌شود که این ترکیبات شیمیایی طبیعی، منجر به غیر فعال سازی تخریب فیبر کلاژن می‌شود و ممکن است ظاهر خطوط ریز را به حداقل برساند و منجر به حجیم شدن پوست شود.

بیشتر بخوانید:  26 منبع کلسیم برای سلامت استخوان

۱۰. به بازسازی سلولی سطح پوست کمک میکند.

با خواص مرطوب کننده و آنتی اکسیدانی شی باتر، سلول‌های جدید سالم نیز تولید می‌شود. به طور کلی، بدن انسان به طور همیشگی در حال تولید سلول‌های جدید پوست، و رهایی از شر سلول‌های مرده می‌باشد.

در واقع روزانه بین ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار سلول قدیمی پوست، از بین می‌رود. در نتیجه، سول‌های مرده پوست در قسمت بالایی سطح پوست قرار می‌گیرد و سلول‌های جدید در زیر سول‌های مرده (لایه اپیدرم) تشکیل می‌شوند. با تعادل مناسب رطوبت، در سطح پوست، سول‌های مرده کمتری در مسیر بازسازی سلول‌های تازه در لایه اپیدرم وجود خواهد داشت.

۱۱. میتواند به کاهش بروز علائم کشش و جای زخم کمک کند.

کره شی، از تکثیر فیبروپلاست‌های کلوئیدی _بافت اسکار_ جلوگیری کرده و موجب رشد سلول‌های سالم می‌شود تا جای آنها را بگیرد. همین امر در بهبود پوست‌تان شما را یاری کرده و ظاهر ترک و جای زخم را تا حدودی ترمیم می‌کند.

۱۲. میتواند در کاهش خطوط و چین و چروک صورت و بدن مفید باشد.

با عملکردی که دارد تولید کلاژن و ترویج نسل سلولی جدید را تقویت کرده، شی باتر، به کاهش پیری کمک شایان می‌کند و چین و چروک‌ها خطوط ظریفی که به علت استرس محیطی بر روی پوست انسان ایجاد می‌شود را ترمیم می‌کند.

۱۳. از پوست انسان در برابر آفتاب محافظت بیشتری میکند.

شی باتر به عنوان یک ضد آفتاب موثر، به تنهایی نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اما با استفاده از کره شی بر روی پوست، می توان از پوست در برابر آفتاب بیشتر محافظت کرد. بنابراین، می‌توان آن را روی کرم ضد آفتاب خود قرار داد.
شی باتر حاوی SPF ۳ تا ۴ است.

۱۴. از شکستن مو جلوگیری میکند.

تاکنون در مورد توانایی شی باتر در تقویت مو، مطالعه به خصوصی انجام نگرفته است. اما اما در سال ۲۰۱۷، در طی یک تحقیق و مطالعه، گیاهی مشابه درخت شی، که در غرب آفریقا یافت می‌شده به میزان قابل توجه و زیادی موها را در برابر شکستگی مقاوم می‌کرده است.

۱۵ شی باتر میتواند به درمان شوره سر کمک کند.

زیرا یکی از راه‌های درمان شوره سر (درماتیت آتوپیک) برگرداندن رطوبت کافی به پوست خشک و تحریک شده سر می‌باشد. طی یک بررسی انجام شده، نشان دهنده آن است که شی باتر، در ترکیب با سایر مرطوب کننده‌ها، در کاهش پوسته‌های شوره سر و کاهش خطر شعله ور شدن پوست و التهاب آن مفید واقع شده و به ترمیم پوست کمک می‌کند.

اما برای اثبات تاثیر بیشتر شی باتر، به تحقیقات گسترده‌تری احتیاج است.

۱۶. میتواند به درمان و تسکین شرایطی از پوست همانند: اگزما، درماتیت و پسوریازیس کمک کند.

شیا خواص ضد التهابی دارد و برای تسکین پوست و رفع خارش مفید می‌باشد. به همین دلیل است که برای بیماری‌های التهابی پوست، همانند: اگزما و پسوریازیس مفید است. به علت سرعت جذب بالا بر روی سطح پوست، برای تسکین سریع شعله ور شدن پوست، بسیار کاربردی است. طبق منابع معتبر تحقیقات کره شیا می‌تواند همانند کرم‌های دارویی به درمان اگزما کمک کند.

۱۷. یکی دیگر از خواص شی باتر تسکین و ترمیم آفتاب سوختگی و سایر سوختگیهای پوست است.

طبق تحقیقات انجام شده، روغن‌ها، برای سوختگی‌های سطحی درجه اول پوست، همانند آفتاب سوختگی موثر هستند. کره شیا می‌تواند منجر به کاهش قرمزی و تورم پوست شود. و ترکیبات اسید چرب موجود در آن، با حفظ رطوبت پوست، در طول فرایند بهبود، موجب ترمیم و تسکین پوست شود. اگرچه محققان در طی مطالعات خود ثابت کردند که استفاده از کره شی، آلوئه ورا و سایر محصولات طبیعی در بین اقشار جامعه رایج است؛ اما برای اثبات اثربخشی بیشتر آن، به تحقیقات بیشتری احتیاج است.

بیشتر بخوانید:  کلسیم پروپیونات چیست؟

۱۸. شی باتر میتواند به تسکین نیش حشرات کمک کند.

کره شی به طور سنتی، برای تسکین نیش زنبور و نیش حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث کاهش تورم نیش می‌شود.

۱۹. میتواند به بهبود زخم کمک کند.

علاوه بر خواص کاهش التهاب سطحی پوست، شی باتر می‌تواند برای درمان زخم‌ها مفید واقع شود و بافت آسیب دیده را بازسازی کند همچنین اسیدهای چربی که در آن موجود می‌باشد؛ زخم‌ها را در برابر محرک‌های محیطی، در طی فرایند بهبود، ترمیم می‌کند.

۲۰. به تسکین درد آرتریت کمک میکند.

آرتریت در اثر التهاب زمینه‌ای در مفاصل، ایجاد می‌شود. در طی یک مطالعه حیوانی، در سال ۲۰۱۶ که روی کنسانتره روغن شیا انجام شده، نشان دهنده آن است که روغن شیا می‌تواند موجب کاهش التهاب شود و از مفاصل نیز در برابر آسیب‌ها محافظت کند. اگرچه این تحقیقات بیشتر روی مفاسد زانو متمرکز شده اما می‌تواند این مزایای بالقوه را به سایر نواحی بدن نیز گسترش دهد. و بر دیگر نواحی نیز تاثیر مثبت بگذارد.

۲۱. به تسکین دردهای عضلانی کمک میکند.

عضلاتی که بیش از حد کشیده شده باشند؛ دچار التهاب و سفتی می‌شوند. کره شیا می‌تواند به این درد عضلات کمک کند، همانگونه که در مفاصل عمل کاهش التهاب را انجام میدهد.

۲۲. به رفع احتقان نیز کمک میکند.

زمانی که در قطره‌های بینی به کار برده می‌شود، التهاب مجرای بینی را کاهش داده و همچنین آسیب‌های مخاطی بینی که به دلیل احتقان بروز پیدا می‌کند را ترمیم می‌کند. و یا حتی می‌تواند هنگام مواجهه با آلرژی، سینوزیت یا سرماخوردگی مفید واقع شود.

احتمالا برای آن سوال پیش آمده که این همه مزایا از کجا میآید و منبع آن چیست؟

فواید و خواص شی باتر به دلیل ترکیب شیمیایی آن می‌باشد. این ترکیبات، چربی پوست را متعادل کرده و همچنین حاوی ویتامین های A و E و F ویتامین‌های آنتی اکسیدانی هستند که موجب تقویت گردش خون و رشد سلول‌های پوستی سالم می‌شود.

  • تری گلیسیرید، قسمت چربی موجود در آجیل شی، موجب تقویت و تغذیه پوست شما می‌شود.
  • ستیل استرها بخش مومی شکل شی باتر می‌باشد. همین ترکیب رطوبت پوست را حفظ می‌کند.
  • کیفیت شی باتر به آجیل درخت شی برمی‌گردد؛ به اینکه از کدام منطقه برداشت می‌شود

همچنین کره شی را می‌توان به روغن درخت چای و یا روغن اسطوخودوس ترکیب کرد و به صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده کرد.

نحوه استفاده شی باتر بر روی پوست:

کره شی به صورت مستقیم، می‌توانید بر روی پوست خود بمالید. حتی ترکیبات شی باتر به گونه‌ای است که می‌توان آن را به صورت خام و تصفیه نشده نیز هم استفاده کرد. زیرا قابلیت پخش راحت بر روی پوست دارد.

می‌توانید با انگشت خود یک قاشق چای‌خوری شی باتر را از شیشه بردارید و آن را به صورت موضعی بر روی پوست خود بمالید، تا زمانی که کاملاً جذب پوست شود. شی باتر می‌تواند مانع بین آرایش و صورت باشد و نگذارد مواد آرایشی به خوبی به صورت شما بچسبد بنابراین بهتر است که شب‌ها قبل از خواب از شی باتر استفاده کنید.

کاربرد شی باتر برای استفاده بر روی مو:

شی باتر خام را می‌توانید مستقیماً روی موهای خود بمالید. اگر موهای شما به صورت طبیعی مجعد باشد، شی باتر به عنوان یک نرم کننده، می‌تواند عمل کند. قبل از اینکه موهایتان را آبکشی کنید و طبق معمول حالت دهید.

مطمئن شوید که روغن شیر جذب پوست کف سر شده باشد. همچنین می‌توانید مقدار کمی از کره شیر را به عنوان نرم کننده استفاده کنید. اگر به صورت طبیعی موهای صاف و نازکی دارید کره شی را به انتهای موهای خود(به اصطلاح ساقه مو) بزنید. زیرا استفاده از کره شی بر روی ریشه مو ممکن است باعث ایجاد ظاهری روغنی شود و موهای شما چرب به نظر برسد.

نحوه نگهداری شی باتر:

کره شی را باید در دمایی کمتر از دمای اتاق، نگهداری کرد. تا به حالت جامد باقی بماند و به راحتی پخش شود.

عوارض و خطرات احتمالی شی باتر:

تاکنون هیچ مورد مستندی از حساسیت موضعی شی باتر ثبت نشده است. حتی افرادی که به آجیل‌های درختی حساسیت دارند؛ می‌توانند از آجیل درخت شیا یا همان شی باتر برای پوست خود استفاده کنند. اما اگر در صورتی که با مصرف شی باتر، تجربه تحریک و التهاب پوستی داشتید، استفاده و مصرف آن را بلافاصله قطع کنید. اگر با احساس درد شدید، تورم یا مشکل در تنفس مواجه شدید حتماً به مراقبت‌های پزشکی اورژانس مراجعه کنید.

نکته پایانی:

اگر می‌خواهید از شی باتر، بیشترین بهره را ببرید؛ می‌توانید آن را به صورت خام و تصفیه نشده استفاده کنید. زیرا در فراوری محصولات شی باتر خواص شگفت انگیز و کاملاً طبیعی آن کاهش پیدا می‌کند و مواد آن به صورت رقیق، در می‌آید.

به همین دلیل است که کره شیا با یک سیستم درجه‌بندی از A تا F تقسیم بندی کرده اند. که درجه A خالص‌ترین نوع کره شی می‌باشد.

همچنین خرید کره شیا به صورت خام و تصفیه نشده منجر به حمایت از جوامع تولید کننده آجیل‌های شیا می‌باشد. زیرا این مناطق به صورت بومی، درخت شی را پرورش می‌دهند. و با این کار می‌توانید از آنها حمایت کنید و کسب و کار آنان را رونق ببخشید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/what-is-shea-butter#skin-type

نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مقالات:

keyboard_arrow_up
مشاوره قبل از خرید