پودر سوربیتول و کبد

پودر سوربیتول و کبد

امروزه شیرینی و دسرها در بین اقشار جامعه، از محبوبیت بالایی برخوردارند. اما با توجه به سبک زندگی نامناسب انسان‌ها در قرن ۲۱،  مصرف بیش از حد دسرها با منبع قند سفره(گلوکز)، منجر به افزایش سطح گلوکز خون می‌شود و ابتلا به بیماری های دیابت، فشار خون، چاقی و… به همراه دارد.

امروزه شیرین کننده‌های مصنوعی همانند سوربیتول، زایلیتول و سوکرالوز جایگزین مناسبی برای قند سفره هستند اما همواره از دید عامه ی مردم، مصرف مداوم این شیرین کننده‌ها، نظیر سوربیتول، نگران کننده است؛ زیرا اکثر افراد بر این باورند که مواد شیمیایی منبع طبیعی ندارند و تاثیرات منفی بر سلامت انسان میگذارند.

اما طبق آزمایشات و تحقیقات انجام شده، این شیرین کننده‌های مصنوعی دارای منبع طبیعی هستند و نه تنها برای انسان مضر نیستند بلکه اثرات مثبتی بر سلامت انسان بر جای می‌گذارند.

یکی از تاثیرات مثبت سوربیتول بر بدن، بهبود عملکرد کبد و صفرا می‌باشد در این نوشتار، سعی شده است اطلاعات به روز و مستند در سطح جهانی جمع آوری و اختیار مخاطب گرامی، قرار داده شود.

چنانچه نیازمند اطلاعات جامع تر و همه جانبه تر در رابطه با سوربیتول هستید می توانید با شماره‌های موجود در سایت بهبود شیمی هامون، با مشاورین شرکت تماس حاصل فرمایید.

سوربیتول:

سوربیتول نوعی کربوهیدرات است در رسته‌ی الکل‌های قندی به نام پلیول‌ها جای می‌گیرد. این ماده به شکل محلول در آب وجود دارد و به طور طبیعی در تعدادی از میوه‌ها همانند: سیب، زردآلو، خرما، انواع توت‌، هلو، آلو و انجیر یافت می‌شود. در صنایع غذایی و تجاری سوربیتول، به شکل شربت ذرت تولید میشود و در غذاهای بسته‌بندی شده نوشیدنی‌ها و داروها مورد استفاده قرار میگیرد.

سوبیتول با توجه ویژگی‌هایی که دارد در صنایع تجاری و غذایی، برای حفظ رطوبت، افزودن شیرینی (جایگزین شکر) و ایجاد بافت به محصولات به کار برده می‌شود. همچنین با توجه به خواص آن برای سلامت گوارش و دهان مفید می‌باشد.

یافتههای پزشکی درباره سوربیتول و کبد:

بیشتر بخوانید:  بنزوات سدیم: 8 عارضه جانبی مصرف این ماده نگهدارنده را بشناسید

تاکنون هیچ آزمایش و یافته پزشکی مبنی بر ژنتیک افراد ثبت نشده که عدم تحمل سربیتول را تایید کند. اما طبق یافته‌های پزشکی بر اساس ژنتیک، در تعدادی از افراد عدم تحمل فروکتوز ارثی وجود دارد.

نقص ژن ALDOB:

عدم تحمل فروکتوز ارثی یا HFI، یک اختلال متابولیکی در سیستم بدن انسان محسوب می‌شود که در این بیماری؛ کبد، کلیه و روده به میزان کافی، آنزیمی که برای هضم فروکتوز است ترشح نمی‌کند.

سوربیتول با عملکردی که دارد، دهیدروژناز را به فروکتوز تبدیل می‌کند. افرادی که به این بیماری یعنیHFI مبتلا هستند توانایی هضم درست سوربیتول را ندارند.

بیماری HFI از نظر فراگیری، در سطح جهان، گسترده نمی‌باشد. برآورد شده است که، از هر ۲۰ هزار نفر ۱ نفر در سراسر جهان این بیماری را دارد و از هر ۷۰ نفر ۱ نفر حامل یک نسخه معیوب از ژن ALDOB می باشد.

بنابراین توصیه می‌شود که هر فردی، به این بیماری مبتلاست از خوردن مواد غذایی که حاوی سوربیتول است؛ خودداری کند.

تاثیر سوربیتول بر سلامت بدن:

در جهان پراضطراب امروزه, افراد بدون شیرینی زندگی سختی سپری خواهند کرد. شاید در نگاه اول, این گفته، شما را متعجب کند. اما دسرها شادی‌آور و آرامش بخش هستند اما با توجه به شیرینی موجود در آن‌ها همه ی افراد قادر به خوردن این خوراکی‌ها نمی‌باشند. در چنین موقعیتی، سوربیتول به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی کم کالری، جایگزین قند سفره می‌شود و در انواع غذاها و دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مطالعه و جمع آوری اطلاعات به دست آمده از نقش سوربیتول، دانشمندان تلاش بسیاری کرده اند.

نتیجه تحقیقات انجام شده، حاکی از آن است که مصرف منظم آن تاثیرات مفید زیادی بر سلامت انسان بر جای می‌گذارد، نظیر:

۱) منجر به افزایش خروجی صفرا می‌شود

۲) با فلوئور و کلسیم، تغذیه دندان‌ها را انجام می‌دهد

۳) باعث تقویت مینای دندان شده

۴) بهبود عملکرد و حرکت روده‌ها را به دنبال دارد

۵) منجر به کاهش سطح قند خون می‌شود

بیشتر بخوانید:  10 روش استفاده از اینولین

۶) التهاب در کبد و کلیه را از بین می‌برد ۷) عملل پاکسازی بدن از مواد سمی و سرباره را انجام می‌دهد

۸) اختلالات دستگاه گوارش را درمان می‌کند

۹) و به عنوان نکته آخر با خارش، لایه برداری پوست مبارزه می‌کند.

امروزه شیرین کننده‌های مصنوعی نظیر سوربیتول و زایلیتول جایگزین قند سفره هستند و با خواص منحصر به فردی که دارند مانند شیرینی و کالری کم، برای سلامت بدن مفید هستند.

این شیرین کننده‌های مصنوعی برای سلامت انسان نقش مفیدی را ایفا میکنند نظیر:

۱) کاهش سطح قند خون، در رژیم غذایی افراد دیابتی به جای قند سفره قرار می‌گیرد.

۲) برای کسانی که به بیماری‌های پانکراس مبتلا هستند مکمل‌های غذایی که حاوی سربیتول هستند. توصیه می‌شود.

۳) یا در افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مصرف سربیتول رایج است.

۴) همچنین به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند.

پودر سوربیتول برای کبد:

یکی از با ارزش‌ترین و مهم‌ترین خاصیت سوربیتول، پاکسازی حفره کبد و کلیه ها از ترکیبات سمی می‌باشد. این روش پاکسازی اندام‌های داخلی، لوله نامیده می‌شود.

در این روش پاکسازی بدن، هدف اصلی، افزایش گردش خون در کبد با استفاده از تحریک ترشح صفرا می باشد.

زمانی پاکسازی بدن به طور کلی انجام می‌شود و نتیجه مثبت به همراه دارد که اندام‌های داخلی به طور کامل تمیز شده باشند. در این صورت مدفوع فرد تغییر پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فرد اسهال می‌شود و این نشانه بدی نیست.

برای این کار، باید آب معدنی و سوربیتول به میزان ۲۵۰ میلی لیتر ترکیب شود. در این ترکیب آب با ۵ گرم شیرین کننده حل شده و پس از انحلال کامل ذرات در یک وعده نوشیده شود. از نظر پزشکان، این ترکیب زمانی کامل است که با تزریق گیاهان دارویی همراه باشد و پس از تزریق اولین دوز، فرد باید نیم ساعت صبر کند. سپس ۲۵۰ میلی لیتر دیگر محلول سوربیتول با آب معدنی بدون گاز، میل کند.

بیشتر بخوانید:  الکل در محصولات آرایشی و بهداشتی

بعد از اینکه این مراحل به پایان رسید و فرد محلول مورد نظر را میل کرد؛ زمان آن فرا می‌رسد که فرد دراز کشیده و اجازه دهد ترکیب در بدن او فعالیت خود را شروع کند و همچنین باید برای بهبود عملکرد پاکسازی، یک پد حرارتی روی کبد، قرار داده شود.

پس از مدتی شکل مدفوع تغییر پیدا کرده و اسهال شروع به آشکار شدن می کند. در این مرحله، مقداری درد، به شکل دقیق‌تر، قولنج احساس خواهید کرد. از این درد و قولنج نباید ترسید زیرا این عمل، نشان دهنده این است که پاکسازی لوله در حال انجام است.

مصرف سوربیتول در عموم افراد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما برای کسانی که بیماری کیسه صفرا دارند؛ بسیار توصیه می‌شود. زیرا این مکمل و ماده موجب افزایش جریان صفرا در کبد می‌شود.

نکته قابل توجه در مصرف این مکمل بدین صورت است که نباید در مصرف آن زیاده روی کرد؛ زیرا اگر در حد اعتدال مصرف نشود، با نفخ، اسهال، بثورات صورت پوستی، آسیب به شبکیه چشم و ضعیف شدن دستگاه گوارش مواجه خواهید شد.

نکته ی مهم در رابطه با مصرف سوربیتول:

اگر دچار اختلال عدم تحمل فروکتوز و بیماری سنگ صفرا هستید در مصرف این ترکیب و مکمل باید بیشتر مراقب باشید. اما به طور کلی سوربیتول، نه تنها یک مکمل غذایی برای بیماران دیابتی محسوب می شود؛ بلکه به عنوان یک پاک‌کننده عالی برای کبد به شمار می رود. زیرا با مصرف سیستماتیک این مکمل، خروج صفرا از سطح بدن به درستی انجام می‌ گیرد.

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/what-is-sorbitol#alternatives

https://supplements.selfdecode.com/blog/sorbitol/

https://htgetrid.com/en/sorbit-polza-i-vred-dlya-zdorovya-organizma/

نویسنده:

  • دکتر سینا تابش

    دکتر سینا تابش متولد سال 1367 در تهران است. تحصیلات ارشد خود را در دانشگاه شیمی آلی در دانشگاه صنعتی شریف و دکترا را در دانشگاه ویسکانسین ایالات متحده آمریکا طی کرد. دکتر تابش از سال 1396 تا کنون در بهبود شیمی هامون به عنوان کارشناس و مسئول فنی مشغول کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مقالات:

keyboard_arrow_up
مشاوره قبل از خرید