سوکرالوز و رازی که به دیابت پل می‌زند

سوکرالوز و دیابت

چکیده:

رژیم‌های غذایی نامناسب، موجب چاقی و ابتلای تعدادی زیادی از افراد در سطح جهان شده است. بنابراین افراد دیابتی، برای حفظ سلامتی خود و کنترل سطح قند خون خود، دقت بسیار زیادی به خرج می‌دهند و سعی در ایجاد یک سبک زندگی مناسب و سالم را دارند. بنابراین برای کنترل سطح قند خون خود، به دنبال راهکارهای مفیدی هستند.

یکی از این راهکارها، استفاده از سوکرالوز به عنوان یکی از شیرین کننده‌های مصنوعی، می‌باشد. این شیرین کننده مصنوعی، فاقد کالری و بسیار شیرین‌تر از قند مصرفی می‌باشد و جایگزین فوق‌العاده‌ای برای شکر و قند محسوب می‌شود. در این مقاله سعی شده هر آنچه که شما در رابطه با سوکرالوز به آن نیاز دارید جمع‌آوری شود و ارتباطی که سوکرالوز با دیابت دارد را به صورت کاربردی و مفید توضیح ‌دهد.

شما مخاطب محترم با صرف زمان چند دقیقه‌ای، می‌توانید اطلاعات کاربردی مد نظر خود را از این نوشتار کسب کنید. اگر نیازمند اطلاعات دقیق‌تری در رابطه با سوکرالوز هستید می‌توانید از طریق شماره‌های موجود در سایت بهبود شیمی هامون با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمایید.

سوکرالوز:

افرادی که دیابت دارند می‌دانند که چرا مهم است میزان قندی که مصرف می‌کنند، باید محدود شود. به طور کلی، تشخیص قندهای طبیعی در مواد غذایی کار آسانی است. اما قندهای فراوری شده، کار را به یک چالش تبدیل می‌کنند.

سوکرالوز چیست و چه فوایدی دارد؟

سوکرالوز یا Splenda، به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی جایگزین شکر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مزایای اصلی سوکرالوز، که وجه تمایز آن با دیگر شیرین کننده‌های مصنوعی است؛ کالری صفر آن است. بنابراین، برای افرادی که به دنبال رژیم غذایی مناسب هستند سوکرالوز می‌تواند جایگزین مناسبی، برای قند مصرفی باشد. بدون اینکه ذره ای کالری به بدن آنها افزوده شود.

سوکرالوز بسیار شیرین‌تر از قند و شکر است، و جایگزین بسیار مناسبی نسبت به شکر اصلی می‌باشد. مقدار کمی از سوکرالوز با حجم زیادی از شکر یا قند مصرفی برابری می‌کند تا شیرینی مد نظر را به غذا و نوشیدنی‌ها اضافه کند. بنابراین با مصرف سوکرالوز، می‌توان وزن بدن را کاهش داد و مزیت دیگر سوکرالوز این است که باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:  بنزوات سدیم: 8 عارضه جانبی مصرف این ماده نگهدارنده را بشناسید

خطرات مرتبط با سوکرالوز چیست؟

سوکرالوز ممکن است سلامت روده انسان را تحت تاثیر قرار بدهد.

در سطح روده انسان، باکتری‌های مفیدی برای سلامت کلی بدن، وجود دارند و برای سیستم ایمنی، قلب، وزن و سایر جنبه‌های سلامتی مفید می‌باشند.

طبق مطالعات انجام شده میزان میکروبیوتای روده را تغییر می‌دهد و اصلاح می‌کند بنابراین ممکن است برخی از این باکتری‌های مفید را، از بین ببرد؛ که به التهاب‌ اندام‌های داخلی نظیر کبد منجر شود.

مطالعات in vivo حاکی آن است که سوکرالوز، می‌تواند سطح هورمون در دستگاه گوارش انسان را دچار تغییر کند. و ناهنجاری‌هایی را ایجاد می‌کند. و به اختلالات متابولیکی نظیر چاقی یا حتی دیابت نوع ۲ کمک کند.
این تغییرات متابولیکی که ناشی از مصرف سوکرالوز می‌باشد، می‌تواند عدم تحمل گلوکز در فرد را ایجاد کند و خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

بنابراین تاثیر سوکرالوز بر روده و گوارش نیازمند تحقیقات بیشتری می‌باشد که بی خطر بودن آن را به صورت کامل تایید کند.
پخت و پز با سوکرالوز، در دماهای بالا، می‌تواند خطرناک باشد. زیرا باعث تجزیه سوکرالوز می‌شود و ترکیبات کلردار بالقوه سمی را به وجود بیاورد.

افراد مبتلا به دیابت برای حفظ سلامتی خود، کماکان به دنبال راه‌های کاهش قند خون هستند و با رژیم غذایی مناسب، ورزش و مدیریت استرس، سطح قند خون خود را کنترل می‌کنند و برای داشتن یک سبک زندگی سالم، همواره تلاش می‌کنند.

سوکرالوز چه تاثیری بر افراد مبتلا به دیابت دارد؟

شیرین کننده‌های مصنوعی همانند سوکرالوز، به عنوان جایگزین‌های مناسبی برای قند مصرفی، به بازار عرضه شده‌اند. که سطح قند خون را در افراد بالا نمی‌برد. و برای بیماران دیابتی یک انتخاب مناسب به شمار می‌رود. بنابراین افرادی که از این شیرین کننده مصنوعی استفاده می‌کنند سطح سطح قند خون آنها یا کمتر از حالت عادی یا بدون تاثیر در حالت نرمال خود باقی می‌ماند. سوکرالوز، بر میزان قند خون افراد تاثیر مثبت می‌گذارد و چاقی افراد را تا حدودی کنترل می‌کند.

بیشتر بخوانید:  3 مزیت شگفت انگیز و 2 عارضه جانبی اسید تارتاریک

نکته مهم:

برای افراد مبتلا به دیابت که بدن آن ها، انسولین تولید نمی‌کنند یا به درستی به هورمون‌ها پاسخ نمی‌دهد؛ افزایش سطح قند خون، مشکلات جدی برای سلامتی این گروه از افراد ایجاد می‌کند. بنابراین اگر دیابت دارید، در مصرف سوکرالوز دقت بیشتری به خرج دهید. زیرا مطالعات به طور کامل ثابت نکرده‌اند که سوکرالوز بر کاهش سطح قند خون، تاثیر ۱۰۰ درصدی داشته باشد.

آیا سوکرالوز را باید به رژیم غذایی خود اضافه کرد؟

گاهی اوقات افراد از این موضوع اطلاع ندارند که از شیرین کننده‌های مصنوعی، همانند سوکرالوز به صورت غیر مستقیم، در رژیم غذایی خود، استفاده می‌کنند. ممکن است شما جز افرادی باشید که نوشابه‌ها و آبمیوه‌های کم کالری یا رژیمی دوست دارید بنوشید و یا از تنقلات آدامس‌های رژیمی استفاده کنید. در مواد غذایی رژیمی، سوکرالوز، جزء جدایی ناپذیر محصولات رژیمی محسوب می‌شود.

اما نکته قابل توجه در این مورد این است که اگر نیاز دارید که سوکرالوز را به برنامه غذایی خود اضافه کنید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. که آیا می‌توانید سوکرالوز را در رژیم غذایی خود جای دهید یا خیر.

بنابراین اگر پزشک شما تایید کرد که استفاده از سوکرالوز، هیچ خطری برای سلامتی شما ندارد؛ می‌توانید در رژیم غذایی خود، به جای قند مصرفی، از این شیرین کننده استفاده کنید.

برای مثال؛

اگر در قهوه خود، شکر استفاده می‌کنید، می‌توانید به تدریج سوکرالوز را جایگزین شکر کنید.

پس از مدتی متوجه خواهید شد که مصرف سوکرالوز در رژیم غذایی‌تان، به اندازه شکر نیست و به مقدار کمتری از آن نیاز دارید.
ممکن است بعد از گذشت زمانی، علاقمند باشید که از سوکرالوز در پخت و پز استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید که استفاده از سوکرالوز در پخت و پز مواد غذایی، نیازمند تحقیقات گسترده‌تری می‌باشد و می‌تواند در آینده برای سلامت بدن شما خطر آفرین و ناامن باشد.

بیشتر بخوانید:  موارد استفاده و عوارض شامپو سلنیوم سولفاید

میزان استفاده روزانه از سوکرالوز:

طبق سازمان FDA، میزان استفاده ی روزانه از سوکرالوز ۵ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن فرد در روز می‌باشد. اما اگر به دیابت مبتلا هستید، در مصرف سوکرالوز باید دقت بیشتری به خرج دهید.

نتیجهگیری:

سوکرالوز به عنوان یک شیرین‌کننده مصنوعی، می‌تواند جایگزین مناسبی برای قند مصرفی باشد و کالری آن صفر است، بنابراین به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. اما ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد. و با تاثیر بر میکروب‌های مفید روده. سلامت روده را به خطر بیندازد.

که در آینده می‌تواند به عواقب سلامتی منجر شود. مخصوصاً اگر مبتلا به دیابت هستید.

در نتیجه قبل از اضافه کردن سوکرالوز به رژیم غذایی‌تان و مصرف آن، حتماً با پزشک خود مشورت کنید؛ تا مطمئن شوید این شیرین کننده مصنوعی بر سلامت شما تاثیر منفی بر جای نمی‌گذارد مخصوصاً اگر مبتلا به دیابت هستید.
در مصرف سوکرالوز باید اعتدال را رعایت کنید. تا در کنترل سطح قند خون خود، دچار مشکل نشوید.

منبع:
https://www.healthline.com/health/diabetes/sucralose-and-diabetes#The-basics

نویسنده:

  • دکتر سینا تابش

    دکتر سینا تابش متولد سال 1367 در تهران است. تحصیلات ارشد خود را در دانشگاه شیمی آلی در دانشگاه صنعتی شریف و دکترا را در دانشگاه ویسکانسین ایالات متحده آمریکا طی کرد. دکتر تابش از سال 1396 تا کنون در بهبود شیمی هامون به عنوان کارشناس و مسئول فنی مشغول کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مقالات:

keyboard_arrow_up
مشاوره قبل از خرید