هر آنچه که در رابطه با سرکه لازم است بدانید!

سرکه

سرکه‌ها به صورت مایع از تخمیر الکلی و متعاقب آن استاتیک منابع کربوهیدرات به دست می‌آید. در فرهنگ‌های سراسر جهان از سرکه ها میتوان برای درمان تعدادی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد و طبق شواهد به دست آمده از آزمایشات، مصرف منظم آن تاثیر مفید و مناسبی بر سلامتی بدن انسان دارد.

خواص درمانی سرکه به دلیل وجود انواع مختلفی از پلی فنول‌ها، ریزمغزی‌ها و سایر ترکیبات زیست فعال سرکه می‌باشد. این ترکیبات موجود در سرکه اثرات دارویی برای بدن انسان به همراه دارد. از جمله: اثرات ضد میکروبی، ضد دیابتی، آنتی اکسیدانی، ضد چاقی و ضد فشار خون.

در سراسر جهان سرکه‌ها در انواع گوناگونی یافت می‌شود از جمله: سرکه سیاه، سرکه برنج، سرکه بالزامیک و سرکه شراب سفید. در تولید انواع سرکه‌ها با استفاده از مواد اولیه، سویه های مخمر و روش‌های تخمیر به کار برده می‌شود.

سرکه‌ها با توجه به نوع مواد اولیه و طرز تهیه آن طعم منحصر به فردی دارند. ترکیب فرار اصلی سرکه اسید استیک است که عطر و طعم قوی و ترش سرکه به دلیل وجود این ماده می‌باشد.

اما در سرکه‌ها ترکیبات فرار دیگری نیز وجود دارد. همانند: الکل‌ها، اسیدها، استرها، آلدوئیدها و کتون‌ها.

به دلیل تنوع سرکه‌ها و طعم‌های متفاوت آن ها، در صنعت مواد غذایی و در تولید مواد غذایی کاربرد گسترده‌ای دارند.

معرفی سرکه

ساختار سرکه به چه صورت است؟

سرکه از ترکیب آب و اسید استیک ساخته شده است. همه گونه‌های سرکه، به نوعی مایعی است که در آغاز حاوی مخمرها و قندهای طبیعی هستند مانند آبمیوه غیر پاستوریزه.

مایع از طریق فرآیند تخمیر از مخمر قند استفاده می کند و اتانول (الکل) تولید می‌کند. علت طعم ترش و تند سرکه به خاطر تخمیر دوم آن است که در آن الکل به اسید استیک تبدیل می‌شود.

کاربرد سرکه

زمانی که تمایل دارید اسیدیته دستورالعمل‌ غذاهای خود را افزایش دهید یا برای ماندگار کردن غذاها آنها را ترشی کنید سرکه یکی از اجزای ضروری این عمل است همچنین می‌تواند به کاهش شوری غذاهای بیش از حد مزه‌دار کمک کند سرکه به علت ماندگاری بالا نگهداری راحت‌تری دارد

سرکه به عنوان یکی از محصولات غذایی رایج در بازار به صورت عمده و گسترده وجود دارد.
به طور کلی سرکه در دو نوع موجود است:

سرکه سیب و سرکه معمولی

سرکه سیب از آب میوه ها به دست می‌آید، اما سرکه معمولی از مواد خام گیاهی همانند: غلات، سیبب، انگور یا نیشکر تولید می‌شود.

سرکه علاوه بر اینکه به طور مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف می‌شود به صورت غیر مستقیم در تولید محصولات غذایی نقش پررنگی دارد

از جمله: سس، سس کچاپ و سس مایونز.

با توجه به اثبات خواص درمانی سرکه سیب امروزه از این سرکه به عنوان یک نوشیدنی بسیار مفید استفاده می‌شود و در بین اقشار جامعه مصرف آن، ترویج پیدا کرده است.

زیرا امروزه، سرکه سیب با اثرات ضد دیابتی و کاهش سطح کلسترول در خون با مهار اکسیداسیون لیپوپورتین‌های با چگالی کم (LDL) به عنوان یک نوشیدنی مفید شناخته شده است.

در تهیه و تولید سرکه دو فرایند بیوتکنولوژیکی اصلی وجود دارد

  • ۱) تخمیر الکلی (با حضور مخمر، برای مثال، Saccharomyces cerevisiae)
  • ۲) تخمیر استاتیک (با حضور باکتری‌های اسید استیک)

تفاوت تخمیر الکلی و تخمیر استاتیک در تولید سرکه

در تخمیر الکلی تبدیل قند به الکل رخ میدهد در حالی که در تخمیر استاتیک الکل به اسید استیک تبدیل می‌شود.

روشهای تولید سرکه

به طور کلی برای تهیه و تولید سرکه دو نوع روش به کار برده می‌شود:

  • ۱) روش مرسوم  که به آن روش اورلئان نیز گفته می‌شود
  • ۲) روش سریع ‌(روش های غوطه ور و ژنراتور)

دمای تخمیر، سویه های مخمر، غلظت قند و اکسیژن به عنوان عوامل موثر بر سرعت تولید سرکه سیب و کیفیت کلی آن تاثیرگذار می‌باشد.

از سرکه به عنوان یک چاشنی و عامل نگهدارنده در سس‌های سالاد سس کچاپ سس‌های دیگر استفاده می‌شود‌.

تاریخچه کاربرد سرکه در فرهنگها

سرکه در فرهنگ‌های مختلف جهان به عنوان یک نوشیدنی آب داده شده شناخته می‌شود. در زمان قدیم سرکه به عنوان یک محصول فرعی غذایی ناشی از فساد شراب در اثر تماس با هوا می شناخته‌اند‌.

برای نخستین بار استفاده از سرکه، بیش از ۱۰ هزار سال پیش، به عنوان یک چاشنی یا محصول مصرف مستقیم، گزارش شده است.

در گذشته از سرکه برای تمیز کردن، ضدعفونی کردن و درمان زخم‌ها استفاده شده است. همچنین در قرن هشتم جنگجویان سامورایی ژاپن به عنوان نوشیدنی مقوی، از سرکه استفاده می‌کردند؛ زیرا بر این باور بودند که تونیک سرکه موجب قدرتمندی و نیرومندی قوای آنها می‌شود.

یکی از افراد مشهور تاریخ؛ جان آدامز دومین رئیس جمهور ایالات متحده (۱۷۳۵ _۱۸۲۶) هر روز در وعده صبحانه خود از سرکه سیب استفاده می‌کرد.

بیشتر بخوانید:  شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز چیست؟

یکی از افراد مشهور که در چین از ترکیب سرکه و گوگرد، به عنوان عامل شستشوی دست، برای جلوگیری از عفونت استفاده می‌کرده سونگ تسه می‌باشد؛ که وی در توسعه رشته پزشکی قانونی در قرن دهم نقش بسیار پررنگی داشته است.

همچنین پزشکان آمریکایی، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله پیچک سمی، کروپ، معده درد و تب بالا در قرن ۱۸ میلادی از سرکه استفاده می‌کرده‌اند.

در قرن هجدهم، دوراند، شیمیدان فرانسوی. با عمل تلغیظ سرکه، اسید استیک یخچالی را تولید کرد.

همچنین در قرن نوزدهم میلادی در کشور آلمان شوتزنباخ، برای تولید سرکه روش نوینی را ابداع کرد که امروزه با نام فرایند ژنراتور مورد استفاده قرار می‌گیرد که با این عمل، سرکه، طی مدت زمان ۷ روز تولید می‌شود.

و اما این بار در قرن بیستم مجدداً در کشور آلمان هروماتکا (Hromatka)، برای ساخت و تولید سرکه از روش نوین پیشرفته‌تری به نام استیفیکاسیون غوطه ور، استفاده کرد و توسعه داد. که در این روش با استفاده از هوادهی بهبود یافته و هم زدن برای تهیه و تولید سرکه در مدت زمان کمتری استفاده می کرده است.

نخستین موزه‌ی بین المللی سرکه، در سال ۱۹۹۹ در تاریخ ۴ ژوئن در Roslyn، داکوتای جنوبی ایالت متحده آمریکا، افتتاح شد. که در این موزه نمایشگاه‌هایی در مورد تهیه و تولید و استفاده از سرکه، در معرض نمایش گذاشته می شود.

از نظر چینیان سرکه تاثیر فوق العاده‌ای بر سلامت انسان می گذارد. بنابراین روزانه بیش از ۳.۲ میلیون لیتر سرکه استفاده می‌کنند. همچنین دولت چین به کیفیت تولید سرکه، توجه زیادی از خود نشان می‌دهد.

سرکه‌های چینی، به عنوان یک چاشنی سنتی به دست آمده از غلات، بسیتر کاربرد دارند و در تهیه، تولید و پخت و پز غذا استفاده می‌شوند.

طعم و کیفیت سرکه‌های چینی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و زیرا این سرکه‌ها، دارای مقادیر بسیار زیادی از ترکیبات فرار هستند و این به دلیل استفاده از ترکیبات و غلظت‌های مختلف مواد اولیه و روش‌های تولید سرکه در چین می‌باشد.

طبق گزارشات به دست آمده حاکی است آزمایشات دهه‌های اخیر مصرف منظم سرکه اثرات مفیدی بر بدن انسان بر جای می‌گذارد. نظیر: هضم بهتر، تحریک اشتها، خواص آنتی اکسیدانی، بهبودی پس از خستگی، کاهش محتوای چربی و تنظیم فشار خون.

توضیحات سازمان های مختلف غذا و دارو در سطح جهان و تاییدیه های منتشر شده در مورد سرکه:

بر اساس قانون مواد غذایی مالزی ۱۹۸۳ و مقررات قضایی ۱۹۸۵، از سرکه تحت عنوان یک محصول مایع به دست آمده از تخمیر الکلی و متعاقب آن تخمیر استاتیک، هر ماده غذایی مناسب، نامیده می‌شود.

بر طبق همین قانون خود سرکه نباید کمتر از ۴ درصد وزن در هر حجم، (w/v) اسید استیک داشته باشد و حاوی اسید معدنی نباشد.

در سرکه ممکن است از مواد نگهدارنده ی مجاز کارامل، به عنوان ماده رنگی، و در ادویه‌جات و ترشیجات به عنوان یک طعم دهنده مجاز مورد استفاده قرار گیرد. ( طبق مقررات غذایی ۱۹۸۵)

همچنین طبق کمیسیون Codex Alimentarius, سرکه یک محصول غذایی به صورت مایع است که برای مصرف انسان در مواد غذایی چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم مناسب می‌باشد.

سرکه را می‌توان از محصولات غذایی مناسب، که حاوی نشاسته یا قند است؛ با استفاده از فرایندهای تخمیر مضاعف، الکلی و استاتیکی تهیه کرد.

در سرکه تولید شده، میزان الکل، نباید بیشتر از پنج دهم درصد باشد و بر طبق قوانین اروپا از تثبیت کننده‌ها در سرکه‌های تخمیر شده نباید استفاده کرد.

همچنین خود سرکه نباید کمتر از ۵۰ گرم در لیتر(w/v) اسید استیک داشته باشد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) تنها در صورتی برای سرکه هویت قائل است که سرکه از نوع طبیعی آن باید به گونه‌ای باشد که بیش از ۴ گرم اسید استیک در هر ۱۰۰ میلی لیتر داشته باشد.

اتحادیه اروپا سرکه را فقط در صورتی که تحت عنوان محصولی که از طریق تخمیر مضاعف یعنی الکلی و استیکی مواد با منشا کشاورزی تهیه شده باشد، تعریف می‌کند.

برای تولید سرکه، از مواد خامی همانند: شراب، سیب، مالت، پوره برنج، آب پنیر و آب انگور استفاده می‌شود.

به همین دلیل است که در فرانسه سرکه را “vinaigre” به معنی شراب ترش می نامند.

سرکه را می‌توان تقریباً از هر منبع کربوهیدرات قابل تخمیر از جمله شراب ملاس خرما سیب گلابی توت آبجو و عسل به دست آورد.

انواع سرکه:

به صورت کلی چند نوع سرکه وجود دارد که بر اساس مواد اولیه به کار رفته فرآیند تخمیر آن دسته‌بندی می‌شوند.

  • سرکه برنج:

این نوع سرکه محصول کهنه و صاف شده برنج است که از تخمیر استاتیکی قندهای حاصل از برنج تهیه می‌شود اما این نوع سرکه به دلیل طعم ملایم و آرامی که دارد برای دادن به گیاهان ادویه‌ها و میوه‌ها بسیار عالی می‌باشد در طیف گسترده‌ای در غذاهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا این نوع از سرکه ظاهر غذا را به هیچ وجه تغییر نمی‌دهد.

  • سرکه سفید مقطر:

یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع سرکه سرکه سفید است. از ویژگی‌های آن طعم تند و بوی قوی آن است. سرکه سفید نسبت به دیگر انواع سرکه، تمایز چشمگیرتری دارد.

بیشتر بخوانید:  جایگزین‌های نیتریت سدیم در غذا

زیرا این نوع از سرکه، از غلات تقطیر می‌شود و یک محصول شفاف به دست می‌آید. سرکه سفید، به دلیل عطر و طعم قوی که دارد بهتر است در دوزهای کوچکتر، برای اضافه کردن طعم اسیدی به غذا، به دستورالعمل‌ها اضافه شود. مناسب‌ترین نوع سرکه برای ترشی کردن غذا همین نوع سرکه استاز سرکه سفید مقطر معمولاً در صنایع تولیدی غذایی استفاده می‌شود.

همانند تهیه خیارشور، سس کچاپ و سس سالاد.

سرکه سفید بسیار قوی است. علاوه بر پخت و پز برای تمیز کردن نیز کاربرد دارد.

همچنین کاربرد دیگری که این نوع سرکه، دارد برای ایجاد برآمدگی خمیر کیک‌ها استفاده می‌شود. کاربرد دیگر سرکه سفید برای پاک کنندگی سطوح و ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان از آن برای رفع رسوب قهوه ساز استفاده کرد.

بهترین موارد استفاده از سرکه سفید:

  • نگهداری
  • ترشی کردن
  • تمیز کردن
  • خمیر کردن محصولات پخته شده

سرکه سفید از چه ساخته شده است؟ الکل غلات

  • سرکه سیب:

یکی دیگر از سرکه‌های رایج مورد استفاده در محصولات غذایی، سرکه سیب می‌باشد. که از طریق اضافه کردن باکتری و مخمر به سیب‌های له شده و صاف شده تولید می‌شود. در طی فرایند تولید سرکه سیب، قندهای افزوده شده و قندهای طبیعی، توسط باکتری‌ها و مخمرها مصرف می‌شود.

منجر به تولید اتانول می‌شود. اتانول به دست آمده و تولید شده برای دومین بار وارد فرایند تخمیر شده که در پایان منجر به تولید اسید استیک می‌شود. همین ترکیب، به سرکه طعم ترش می‌دهد. سرکه سیب، غالباً به رنگ طلایی است و می‌توان برای افزودن طعم ترش و میوه ای لطیف به مارینادها، سس های سالاد، سالاد کلم و چاتنی مورد استفاده قرار گیرد.

سرکه سیب، خواص درمانی نیز دارد. سرکه سیب فیلتر نشده برای درمان ناراحتی‌های گوارشی به صورت سودمند عمل می‌کند و تاثیر مثبتی بر سیستم گوارش دارد.

تفاوت سرکه سیب با سرکه سفید:

در ترکیب سرکه سیب طعم شیرین و میوه‌ای سیب حفظ شده است زیرا سرکه سفید، طعم قوی‌تری نسبت به سرکه سیب دارد و این به دلیل درصد بالای اسید استیک موجود در آن است. به همین دلیل است به سس‌ها و سس‌های سالاد، سرکه سیب افزوده می‌شود؛ زیرا طعم لطیف‌تری دارد. اما اگر می‌خواهید غذاها را ترش کنید و طعم اضافی به ترکیبات غذایی خود افزوده نکنید؛ سرکه سفید مقطر انتخاب مناسبی برای شما می‌باشد.

  • طعم سرکه سیب: تارت و میوه‌ای
  • بهترین موارد استفاده از سرکه سیب: تونیک‌های بهداشتی
  • سس‌های سالاد
  • ماریناد‌ها سرکه
  • سیب از چه چیزی ساخته شده است‌؟ سیب شکر و مخمر له شده

سرکه بالزامیک:

این نوع سرکه بومی ایتالیاست تنها نوع سرکه‌ای به شمار می‌رود که از تخمیر الکل تهیه و تولید نمی‌شود. در طرز تهیه سرکه بالزامیک همانند یک شراب با کیفیت، با کهنه کردن انگور فشرده، در بشکه‌های بلوط، تولید می‌شود و همانند شراب هر چقدر سرکه بالزامیک کهنه‌تر باشد قیمت آن بیشتر خواهد بود.

سرکه بالزامیک واقعی، یک برچسب با نام DOP (نام حفاظت شده مبدا) نوشته شده است. همین کار، حاکی از آن است که سرکه بالزامیک طبق استانداردهای محافظت شده تولید می‌شود. سرکه بالزامیک دارای طعم شیرین و معطری است. می می‌توان آن را به غذاهای شور و شیرین اضافه کرد.

سرکه بالزامیک به رنگ قهوه‌ای تیره وجود دارد. همانگونه که پیش تر بیان کردیم همانند شراب، سرکه بالزامیک هر چقدر قدیمی‌تر باشد گرانتر است و با کهنگی بیشتر سرکه بالزامیک، طعم آن شیرین‌تر می‌شود و ظاهری به شکل شربت به خود میگیرد

طعم سرکه بالزامیک: غلیظ، پیچیده شیرین

بهترین موارد استفاده از سرکه بالزامیک: سس سالاد، لعاب، کاهش دهنده

سرکه بالزامیک از چیست؟ شیره انگور (آب انگور فشرده)

سرکه برنج:

این نوع سرکه، در غذاهای آسیایی بسیار یافت می‌شود. سرکه برنج، از تخمیر برنج به الکل و سپس تخمیر الکل به اسید استیک تولید می‌شود .سرکه برنج به نسبت به سرکه شراب سفید و سرکه شراب قرمز طعم شیرین‌تر و لطیف‌تری دارد.

این نوع سرکه، در تهیه و پخت سوشی، جزو عنصر اصلی آن محسوب می‌شود و موجب طعم دلنشین برنج سوشی و بهبود بافت آن می‌شود. سرکه برنج از برنج تخمیر شده به دست می‌آید به همین دلیل، طعم شیرینی را تولید می‌کند.

  • طعم سرکه برنج: شیرین و لطیف
  • بهترین موارد استفاده از سرکه برنج: برنج سوشی
  • سس سالاد
  • سس
  • ماریناد
  • سرکه برنج از چه ساخته شده است؟ برنج تخمیر شده

روشهای تهیه سرکه از اسید استیک:

در نوشتار زیر طرز تهیه سرکه از اسید استیک بیان شده است سرکه نوعی اسید است که در پخت و پز و حتی محصولات پاک کننده نیز وجود دارد سرکه حاوی اسید استیک می‌باشد که رایج‌ترین شکل این ترکیب است.

اسید استیک مایعی با خاصیت و طعم اسید می‌باشد که ساختار آن از یک اتم کربن ۴ اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن در هر مولکول تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید:  10 مزیت زیبایی ویتامین A

به صورت کلی، سرکه از آب، اسید استیک، به علاوه مقدار مناسب حرارت و زمان به شراب یا نوع دیگر از آبمیوه‌ها به دست می‌آید.
فرایند تهیه و تولید سرکه تقریباً ۲ تا ۴ هفته زمان می‌برد.

طرز تهیه سرکه از اسید استیک:

۱) تخمیر اسید استیک

نخستین روشی که برای تولید سرکه از اسید استیک استفاده می‌شود روش تخمیر اسید استیک می‌باشد.

با این روش می‌توان شکل بسیار قوی از اسید استیک تهیه کرد و برای جلوگیری از فساد و نگهداری اسید استیک از ظرفی استفاده می‌کنند که دمای محیط آن بین ۶۰ تا ۱۲۰ درجه باشد.

سطل تخمیر به گونه‌ای است که یک قفل هوا در بالای سطل و یک شیر اینورتر در قسمت بیرونی سطل وجود دارد. زمانی که اسید استیک در سطل تخمیر ریخته می‌شود فرایند تخمیر عملکرد خود را آغاز می‌کند.

زمانی که برای حفظ و نگهداری اسید استری از سطل تخمیر استفاده می‌کنند به این دلیل است که هیچ دریچه قفل هوایی در آن وجود ندارد و هدف وجود شیر اینورتر ایجاد یک جریان الکتریکی می‌باشد بنابراین در این روش تولید سرکه، با استفاده از اسید استیک، یک جریان برق همیشگی باید در فرایند تهیه، حاضر باشد.

۲) تقطیر سرکه

کاری که برای تولید سرکه از این طریق انجام می‌شود؛ این است که در این روش باید از حرارت کم برای تهیه سرکه استفاده شود. زیرا برای تقطیر دمایی بین ۲۲ تا ۶۳ درجه سانتیگراد لازم است.

این روش زمانی به کار گرفته می‌شود که هدف، تهیه غلظت بالایی از اسید استیک باشد که ساختار آب از آن حذف شده باشد. در این روش از یک کندانسور و یک پمپ خلا استفاده می‌شود.

زمانی که کندانسور به کار گرفته می‌شود؛ آب جوشیده، از محلول جدا شده و به خارج از ظرف منتقل می‌شود و تلغیظ یا سرد شدن آن را راحت تر می‌کند.

در طول این فرایند، کندانسور یک ابزار بسیار مفید است؛ زیرا عملکرد آن ایجاد گرمایی است که امکان کاهش یا حذف نقطه جوش آب را فراهم می‌کند و علت وجود پمپ خلا در این فرایند به این دلیل می‌باشد که با حذف گازهای محلول، به موثر بودن فرایند جوش کمک می‌کند.

۳) روش تهیه سرکه از اسید استیک با استفاده از دستگاه الکترولیز:

روش دیگری که برای تهیه سرکه از اسید استیک، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ روش استفاده از برق ولتاژ بالا، برای حل کردن اسید استیک در آب و گاز اکسیژن است. برق مورد استفاده در این روش، باید ولتاژی بین ۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ ولت باشد. در این روش باید جریان از یک صفحه پلاتین آغشته به آب رد شود و سپس با یک الکترود شمارنده کاهش پیدا کند.

دو الکترود در این فرایند یافت می‌شود: ۱) صفحه پلاتین ۲) الکترود شمارنده

این دو الکترود، در محلول اسید استیک، در آب شناور می‌شوند که در جریان الکترولیز، منجر به حل شدن اسید استیک با الکتریسیته می‌شود.

۴) روش تهیه سرکه از اسید استیک با استفاده از شیشه واکنش:

این روش به این گونه است که از یک شیشه واکنش استفاده می‌شود و با استفاده از دی اکسید کربن تحت فشار، اسید استیک تبدیل می‌شود.

در این فرایند مخلوطی از اسید استیک یخبندان و آب به شیشه واکنش افزوده می‌شود. سپس با افزودن آب بیشتر به مرور زمان، برای افزایش فشار محصول در داخل شیشه، آغاز می‌گردد. و زمانی که کربن دی اکسید در محلول آب-اسید استیک حل شود فشار ایجاد می‌شود.

برای تهیه سرکه با استفاده از این روش شیشه واکنش، حداقل دو نفر باید در طی این فرایند حاضر باشند. زیرا فشار فزاینده‌ای که در داخل شیشه واکنش ایجاد می‌شود و وجود دارد در صورتی که باز شود یا در معرض تغییرات سریع دما یا فشار هوا قرار بگیرد؛ احتمال انفجار وجود خواهد داشت.

۵) روش تهیه و تولید سرکه از اسید استیک با استفاده از اسید کرومیک:

زمانی که هدف تولید سرکه در مقیاس بزرگ باشد این روش به کار گرفته می‌شود. اسید استیکی که در طی فرایند تخمیر، تولید شده، با آب ترکیب می‌کنند.

سپس مخلوط به یک ستون افزوده می‌شود و ناخالصی‌هایی که در این ترکیب وجود دارد که شامل بخارات گاز هیدروکلریک است که هنگام افزودن هیدروژن کلرید به آب نمک ایجاد می‌شود، از بین می‌رود.

همچنین منجر به حذف ترکیبات فرار دیگری همچون کربن دی اکسید و آمونیاک که جزو ترکیبات اسید استیک نیستند می‌شود. سپس جریان آب ناخالص در مخازن ذخیره می‌شود تا هنگامی که آن را با استفاده از یک بستر رزین تبادل یونی تصفیه کرد و هر آنچه که به عنوان آلاینده در این ترکیب باقی مانده است در محلول جذب می‌کند.

به صورت کلی سرکه یک محصول خانگی بسیار پرکاربرد و رایج است که در پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی در محصولات تمیز کننده و بهداشتی نیز یافت می‌شود. تمامی این روش‌ها یک هدف یکسان دارند و آن این است که آب را از اسید استیک طی یک فرایند شیمیایی حذف کنند.

منابع:

نویسنده:

2 دیدگاه. پیغام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مقالات:

keyboard_arrow_up
مشاوره قبل از خرید