موادی که جایگزین مناسبی برای زانتان گام هستند

جایگزین زانتان گام

چکیده:

زانتان گام یا صمغ زانتان، یک ماده افزودنی پرکاربرد است؛ که در همه چیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از لوازم آرایشی تا بستنی.
به طور کلی صمغ زانتان، از تخمیر شکر ذرت به وسیله یک باکتری به دست می‌آید.

یک افزودنی رایج، که به عنوان یک عامل غلیظ کننده، چسبنده و امولسیفایر عمل می‌کند. در این مقاله در مورد زانتان گام و کاربردهایش و موادی که میتوانند جایگزین مناسبی برای آن باشند، سخن گفته شده، با صرف زمانی کمتر از چند دقیقه میتوانید اطلاعات مفیدی را در رابطه با زانتان گام کسب کنید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید زانتان گام و آنالیز این ماده میتوانید با مشاورین شرکت بهبود شیمی هامون تماس بگیرید.

صمغ زانتان، به عنوان یک غلیظ کننده، کاربرد دارد؛ که به صورت متصل کننده، مواد را در کنار هم قرار می‌دهد. و یک امولسیفایر است و ترکیبات غیر قابل اختلاط را، در کنار هم نگه می‌دارد. و مانع از جداسازی آنها می‌شود. همانند: روغن و سرکه، روغن و آب و…
به همین منظور است که زانتان گام یک ماده افزودنی محبوب، در سس سالاد به حساب می‌آید. در پخت و پز نیز، یک ماده پرکاربرد محبوب است؛ مخصوصاً در مواد غذایی بدون گلوتن که ظرفیت اتصال گلوتن را ندارند.

در شرایطی، افراد یا به ضمغ زانتان دسترسی ندارند و یا می‌خواهند آن را از سبد و ترکیبات غذایی خود حذف کنند؛ بنابراین می‌توانند از مواد دیگری، به عنوان جایگزین زانتان گام، استفاده کنند.

۹ مادهای که میتواند جایگزین زانتان گام باشد:

۱. پوسته پسیلیوم

این ماده از پوسته دانه‌های Plantago ovata، به دست می‌آید و به منظور پخت، به صورت آسیاب شده، فروخته می‌شود.

این ماده در کاهش قند خون، کمک می‌کند و در روده ی شما، عملکردی شبیه زانتان گام داشته باشد و جایگزین مناسبی برای آن، به شمار رود.

طبق گزارشات ثبت شده، مقادیر زیاد صمغ زانتان، می‌تواند مشکلات گوارشی و تنفسی به همراه داشته باشد.
اما در مقادیر اندک و دوزهای قابل توجه، به کاهش قند خون کمک می‌کند.

در ادامه ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چرا زانتان گام و پوسته پسیلیوم، ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کنند؟

اگر چه این تحقیقات انجام شده برای اثبات شان به آزمایشات بیشتری نیاز دارند. اما به طور کلی، شاید به دلیل ساختار زانتان گام و پوسته پسیلیوم باشد که به عنوان فیبرهای محلولی، دستگاه گوارش، قادر به حذف و تجزیه آن نمی‌باشد.
وقتی این مواد، در دستگاه گوارش قرار می‌گیرند؛ یک ماده ژل مانند را به وجود می‌آورد که منجر به جذب آهسته آن می‌شود.

بیشتر بخوانید:  هر آنچه که در رابطه با سرکه لازم است بدانید!

۲. دانه چیا و آب

زمانی که دانه‌های چیا، در آب خیس می‌شوند. ژلی شبیه صمغ زانتان، تشکیل می‌دهد. که این دانه ها، حاوی مقدار زیادی فیبر و مواد مغذی هستند.

با توجه به ساختار دانه‌های چیا و بافتی که به غذا می‌دهد؛ مقداری طعم ترد و ملایم و آجیلی به غذای مد نظرتان افزوده می‌شود. چنانچه به یک بافت نرم تر تمایل دارید؛ می‌توانید دانه‌های چیا را آسیاب کنید. و در هنگام استفاده از دانه چیا به ازای هر قسمت آن، دو قسمت آب داغ اضافه کنید.

زمانی که شروع به هم زدن کنید؛ مایع ای چسبناک تشکیل می‌شود.

۳. دانههای کتان و آب

اگر دانه‌های کتان را آسیاب کنید و آن را با آب، مخلوط کنید؛ مایعی ژل مانند به دست می‌آید. دانه‌های کتان نیز، همانند دانه‌های چیا، هنگام ترکیب با آب محلولی ژل مانند به وجود می‌آورد.

دانه‌های کتان، در سطح بازار، به راحتی یافت می‌شود.

تفاوتی که دانه‌های کتان با دانه چیا دارد این است که؛ دانه‌های کتان، فقط به صورت آسیاب شده با آب به خوبی ترکیب می‌شوند و محلول ژل مانند را به وجود می‌آورند؛ اما دانه‌های کتان، به صورت غیر آسیاب شده، چنین بافتی را تشکیل نمی‌دهد.

به دانه‌های کتان آسیاب شده، پودر کتان نیز گفته می‌شود. ظرفیت اتصال پودر کتان، زمانی فعال می‌شود که این پودر را با آب ترکیب کنیم.

در هنگام پخت غذا، به این نکته باید توجه داشته باشیم که پودر کتان افزوده شده، به غذا بافتی مغذی‌تر و لطیف‌تر می‌دهد. در هنگام استفاده از دانه‌های کتان آسیاب شده، به جای زانتان گام، به ازای هر ۱ قسمت پودر کتان، ۲ قسمت آب داغ اضافه شود.

۴. نشاسته ذرت

یکی از مواد جایگزین صمغ زانتان، نشاسته ذرت می‌باشد. که قابلیت جذب بسیار بالایی دارد. زمانی که در خورش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ غلظت خوب و بالایی به آنها می‌دهد. اگرچه نشاسته ذرت، به صورت طبیعی فاقد گلوتن است، تعدادی از محصولات ممکن است؛ به این پروتئین آلوده باشند.

بیشتر بخوانید:  متیل پارابن در محصولات آرایشی و بهداشتی

اگر در رژیم غذایی خود، از مصرف گلوتن خودداری می‌کنید؛ در مصرف این گونه غذاها، احتیاط را رعایت کنید.

برخلاف مواد دیگری که جایگزین زانتان گام می‌شدند؛ نشاسته ذرت، نیازی به ترکیب با آب ندارد. و در هنگام استفاده از نشاسته ذرت در غذاها، هیچ تفاوتی در مقدار مصرف آن با زانتان گام وجود ندارد. و به یک نسبت، می‌توانید در غذاها از نشاسته ذرت استفاده کنید.

۵. ژلاتین بدون طعم

ژلاتین به سفت شدن تعداد بسیاری از غذاها، کمک می‌کند. زیرا از کلاژن حیوانی به دست می‌آید. کلاژن حیوانی، پروتئین ژله مانندی است که ساختار بافت‌های همبند را فراهم می‌کند.

هنگام استفاده از ژلاتین به ازای هر ۱ قسمت سمت به ۲ قسمت ژلاتین نیاز دارید. از ژلاتین می‌توان به عنوان جایگزین محصولات پخته شده، همانند نان و کلوچه استفاده کرد.

ساختار ژلاتین به گونه ای است که از پوست خوک تهیه می‌شود. بنابراین برای افرادی که رژیم غذایی حلال گوشت را دارند نامناسب است.

۶. سفیده تخم مرغ

از سفیده تخم مرغ، هم به عنوان یک عامل مایه دار و هم یک عامل چسبنده استفاده می‌شود. و به سفت شدن غذا کمک کند. به همین خاطر، جایگزین مناسبی برای زانتان گام می‌باشد. که در نان‌های سریع و نان‌های خمیری به عنوان یک ماده ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سفیده تخم مرغ، برای نان‌های خمیر شده مناسب نیست.

زمانی که سفیده تخم مرغ جایگزین زانتان گام می‌شود؛ نسبت استفاده از آن، به ازای هر قاشق غذاخوری صمغ زانتان، از یک سفیده تخم مرغ استفاده می‌شود. سفیده تخم مرغ، به خاطر بافت سبک و مطبوعی که در محصولات پخته شده به وجود می‌آورد؛ به عنوان مایه خمیر و عامل چسبنده عمل می‌کند.

۷. آگار آگار

آگار آگار، از جلبک قرمز به دست می‌آید و همانند ژلاتین، بدون طعم می‌باشد. و این ماده، مواد غذایی را غلیظ می‌کند. و همچنین به غذاها، بافتی ژله مانند، می‌دهد. آگار آگار، منشایی طبیعی و گیاهی دارد. و جایگزین فوق العاده ای برای ژلاتین، محسوب می‌شود زیرا منشا ژلاتین، پوست خوک و حیوانی است.

آگار آگار، معمولا به صورت تکه، ورقه یا پودر به فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید:  شربت پاراستامول

زمانی که آگار آگار، جایگزین زانتان گام می‌شود. به نسبت ۱:۱ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که از ابن ماده، استفاده می‌کنید باید ابتدا آن را در آبی، با دمای محیط، حل کنید و از ۴ قاشق غذاخوری آب، برای هر قاشق غذاخوری پوسته، یا یک قاشق چای‌خوری پودر استفاده کنید.

در مرحله بعد، به مدت ۳ تا ۵ دقیقه، محلول آگار آگار را روی حرارت ملایم، قرار داده تا به خوبی در آب حل و قبل از استفاده، باید کمی خنک شود.

هنگام استفاده از آگار آگار باید، به این نکته، توجه کرد که این ماده، بافتی سفت‌تر و متراکم‌تر به دست می‌دهد.

۸. صمغ گوار یا گوارگام

صمغ گوار، گوارگام و یا گواران، از دانه‌های گوار، به دست می‌آید. و مانند صمغ زانتان، پودر سفید رنگی است؛ که به عنوان یک عامل چسبنده و غلیظ کننده، کاربرد دارد. هنگام استفاده از این ماده، به ازای هر ۲ قسمت زانتان گام، ۳ قسمت صمغ گوار استفاده می‌شود. برای عملکرد بهتر گوارگام، ابتدا باید صمغ گوار را با روغن‌های موجود در ظرف خود، با هم ترکیب کنید و در آخر، این مخلوط را به بقیه مایعات بیفزایید.

صمغ گوار، به عنوان یک ماده اتصال دهنده عمل می‌کند.

۹. پودر کونیاک

پودر کونیاک که به نام‌های کنجاک و گلوکومانان نیز، شناخته می‌شود. از ریشه کنجاک مشتق شده، و در آشپزی آسیایی، در مقادیر بسیار، به کار می‌رود. به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در آن، به ضخیم شدن غذاها می‌کند. و شبیه صمغ زانتان، عمل می‌کند.

زمانی که رشته کنجاک را به جای صمغ زانتان به کار می‌برید؛ به نسبت ۱:۱ در غذاها به کار ببرید. پودر کنجاک در تهیه غذاهایی که به صورت جویدنی هستند؛ کاربرد دارند. همانند: تورتیلا یا نان‌های مسطح، می‌توانید از یک و نیم برابر گوارگام، استفاده کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/xanthan-gum-substitute

نویسنده:

  • دکتر هلما زندی

    دکتر هلما زندی متولد سال 1370 از استان البرز است. تحصیلات ارشد خود را در دانشگاه شیمی پلیمر در دانشگاه صنعتی امیر کییر و دکترا را در دانشگاه کرنل ایالات متحده آمریکا طی کرد. دکتر زندی از سال 1398 تا کنون در بهبود شیمی هامون به عنوان مسئول فنی و فروش مشغول کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مقالات:

keyboard_arrow_up
مشاوره قبل از خرید